سیلاب در ولایت‌های غور و فاریاب نیز فاجعه آفرید

نزدیک به ۷۰ نفر در سرازیرشدن سیلاب‌های ویران‌گر در ولایت‌های غور و فاریاب جان باخته‌اند.

هزاران خانه، صدها دکان و هزاران جریب زمین کشاورزی در این سیلاب‌ها تخریب شده و هزاران راس مواشی نیز تلف شده‌اند.

مسوولان محلی در ولایت غور گفته‌اند که ده نفر از باشنده‌های این ولایت تا هنوز ناپدید هستند و احتمال افزایش تلفات سیلاب‌های عصر روز گذشته (جمعه) وجود دارد.

سیلاب‌های روز گذشته در غور نزدیک به هشتاد درصد شهر فیروزکوه را درهم کوبیده است.

از سویی‌هم، این سیلاب‌ها منار جام غور را فرا گرفته و نگرانی‌ها از بهر تخریب این بازمانده ۸۰۰ ساله افزایش یافته است.

عبدالواحد حماس سخن‌گوی والی غور به طلوع‌نیوز گفت: «در این سیلاب‌ها پنجاه تن به‌شمول زنان و کودکان جان باخته و تعدادی هم مفقود هستند. دو هزار خانه به‌طور کلی تخریب و بیشتر از چهار هزار خانه به‌طور قسمی تخریب شدند. همچنان دو هزار و پنج‌صد دکان در شهر فیروزکوه و ولسوالی‌های این ولایت تخریب شده‌اند.»

سیلاب‌های ویران‌گر و مرگ‌بار در غور در کنار شهر فیروزکوه؛ ولسوالی‌های شهرک، دولینه و تیوره غور را نیز درهم کوبیده است. شاهراه عمومی هرات – غور و راه‌های ولسوالی‌ها به شهر فیروزکوه تخریب و مسدود شده‌اند.

مردم بی‌سرپناه در اوضاع دشوار به‌سر می‌برند.

نظرمحمد باشنده شهر فیروزکوه به طلوع‌نیوز گفت: «این سیلاب‌ها لباس و یک لقمه نان برای ما نگذاشت. به ده افغانی پول احتیاج شده‌ام. دو خانواده در این‌جا زندگی می‌کردیم که سیلاب هر دو خانه را از بین برده است.»

عبدالحی یکی دیگر از باشنده‌های شهر فیروزکوه گفت: «باغ، خانه و زندگی همه چیز از دست ما رفته است. هیچ چیز سالم نمانده است و حتی نان خوردن ما را سیلاب برده است. سیلاب چاه‌ها را تخریب ساخته و آب آشامیدنی نداریم.»

در ولایت فاریاب نیز سیلاب‌های مرگ‌بار جان ۱۸ نفر را گرفته است. در این سیلاب‌ها، خسارت‌های هنگفت مالی به باشنده‌های ولایت‌های فاریاب و سرپل وارد شده است.

عصمت‌الله مرادی سخن‌گوی والی فاریاب گفت: «سیلاب قوی که در ولایت فاریاب سرازیر گردید، عمدتا در ولسوالی‌های بلچراغ، پشتون‌کوت، خیبر، قیصار و المار بود که خسارات هنگفت مالی را به باشنده‌های محل برجا گذاشته است. در این سیلاب‌ها هجده تن شهید شده و دو تن زخم برداشته‌اند.»

حبیب‌الله مسرور سخن‌گوی والی سرپل گفته است: «در قریه‌های خوال و قلعه شهر ولسوالی کوهستانات بیشتر از ۶۰ خانه مسکونی تخریب و یا هم قسما تخریب شدهاند. ده‌ها دکان و صدها جریب زمین زراعتی از بین رفته است.»

سیلاب‌های پسین در بسیاری از بخش‌های کشور به‌ویژه در غور، کم‌پیشینه گفته شده است.

در همین حال وزارت ترانسپورت و هوانوردی کشور اعلام کرده است که فردا (یک‌شنبه) ولایت‌های هرات، فراه، غور، بادغیس، بدخشان، تخار، بغلان، پنجشیر، نورستان، کنر، کاپیسا، پروان، بامیان، فاریاب، جوزجان و سمنگان گواه بارش شدید باران و احتمال سرازیر شدن سیلاب خواهند بود.

منبع

Be the first to comment on "سیلاب در ولایت‌های غور و فاریاب نیز فاجعه آفرید"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*