شورای امنیت فردا نشستی در باره افغانستان برگزار می‌کند

شورای امنیت سازمان ملل متحد ناوقت فردا (چهارشنبه، ۲۹ قوس) نشستی درباره اوضاع افغانستان برگزار می‌کند.

یوناما خبر داده است که رزا اوتونبایوا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان حوالی ۰۷:۳۰ شب در این نشست سخن‌رانی خواهد کرد.

اوضاع حقوق بشری به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان از محورهای این نشست خواهد بود.

پیش از این شورای امنیت سازمان ملل در یک اعلامیه گفته بود: «در ماه دسمبر سال روان میلادی، شورای امنیت روی گزارش سه ماهه درباره افغانستان نشست خواهد داشت. انتظار می‌رود که رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه دبیرکل و رییس هیات معاونت ملل متحد در افغانستان، رییس کمیته تحریم‌های افغانستان در سال ۱۹۸۸ میلادی و یک نماینده جامعه مدنی در این نشست سخن‌رانی کنند و نیز قرار است که پس از نشست توجیهی، رای‌زنی‌هایی نیز میان آنان انجام شود.»

یوناما با نشر گزارش‌های پی‌هم در هفته‌های پسین، از نقض حقوق‌بشری به‌ويژه حقوق زنان و دختران در افغانستان انتقاد کرده است.

ثریا پیکان، فعال حقوق زن به طلوع‌نیوز گفت: «پیرامون حقوق بشر و حقوق زنان نیز بحث صورت خواهد گرفت و همچنان تمدید کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد مورد بحث و قطع‌نامه در این زمینه صادر خواهد شد.»

واحد فقیری، آگاه روابط بین‌الملل درباره برگزاری این نشست چنین دیدگاه دارد: «فکر می‌کنم برگزاری این نشست مثبت و به نفع افغانستان است بخاطریکه شامل شدن افغانستان در آجنداری سازمان ملل و دیگر سازمان‌ها به این معنا است که افغانستان فراموش نشده.»و اما امارت اسلامی از رزا اوتونبایوا می‌خواهد تا از واقعیت‌های افغانستان در این نشست یاد کند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفت: «باید تصمیم‌گیری‌ها و بحث‌های که در مورد افغانستان صورت می‌گیرد، واقع‌بینانه باشد. ما در افغانستان پیشرفت‌های زیاد داریم. امنیت تامین، اقتصاد رونق یافته و گام‌های مثبت دیگر برداشته شده است.»

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس‌الوزرا باری گفته بود که حضور نماینده امارت اسلامی در نشست‌های سازمان ملل یک نیاز است.

منبع

Be the first to comment on "شورای امنیت فردا نشستی در باره افغانستان برگزار می‌کند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*