شی جین پینگ برای سومین بار رئيس جمهور چین شد

شی جین پینگ برای سومین بار رئيس جمهور چین شد
شی جین پینگ برای سومین بار رئيس جمهور چین شد

با انتخاب مجدد شی جین پینگ به عنوان رئیس دولت چین، به نظر می‌رسد او به حیث قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائو تسه دونگ، می‌خواهد تا پایان عمر بر سر قدرت باقی بماند.

شی جین پینگ، رئيس جمهور چین روز جمعه به اتفاق آرا برای سومین دوره پنج ساله در مقام‌اش ابقا شد. او اینگونه به قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائوتسه دونگ تا به حال تبدیل شده است. به نظر می‌رسد او در مسیر باقی ماندن مادام العمر در قدرت قرار دارد. اعضای کنگره ملی خلق چین که تعداد شان نزدیک به ۳۰۰۰ نفر می‌رسد، در انتخاباتی بدون رقیب به ابقای قدرت او رای دادند.

شی همچنین به اتفاق آرا برای سومین بار به عنوان رئیس کمیسیون مرکزی نظامی چین انتخاب شد.

در این نشست کنگره، ژائو له‌جی که ۶۶ سال سن دارد به عنوان رئیس جدید پارلمان منصوب شد و هان ژینگ در سن ۶۸ سالگی به عنوان معاون جدید رئیس جمهور انتخاب شد. هر دوی آن‌ها در کمیته سیاسی دائمی حزب کمونیست چین بودند و از اعضای پیشین رهبران حزب هستند.

در روزهای آینده، مقام‌های که توسط شی منصوب شده و یا در طی رای گیری انتخاب شدند، مناصب خود در کابینه را احراز می‌کنند، به شمول لی چیانگ که انتظار می‌رود به عنوان مرد شماره دو چین منصوب شود.

از یک عضو ناشناخته تا مقام رهبری

انتخاب مجدد شی جین پینگ یک پیشرفت قابل توجه برای یک کسی است که از یک عضو نسبتاً ناشناخته حزب به رهبری یک ابرقدرت در حال ظهور رسید.

این رهبر ۶۹ ساله چین با وجود اعتراض‌های گسترده به خاطر سیاست موسوم به «کووید صفر» و مرگ شمار زیادی پس از لغو این محدودیت‌ها، هنوز در مقامش پابرجا مانده است.

البته انتخاب مجدد شی جین پینگ توسط کنگره ملی خلق که اعضای آن توسط حزب حاکم تعیین می‌شود، از قبل قابل پیشبینی بود.

رهبر چین از سال ۲۰۱۲ که قدرت را به دست گرفت، رقبای بالقوه‌اش را به حاشیه کشاند و متحدان خود را در مسندهای کلیدی حزب کمونیست گماشت.

شی به اتفاق آرا به این سمت منصوب شد و همه ۲۹۵۲ عضو کنگره ملی خلق از انتصاب او حمایت کردند.

شی سلطه‌اش بر قدرت را تقویت می‌کند

شی در سال ۲۰۱۸ محدودیت‌ها در زمینه دوره‌های ریاست جمهوری را حذف کرد و اینگونه مسیر را برای ابقای مجدد هموار کرد. در اکتوبر سال گذشته او مجدداً برای یک دوره پنج ساله دیگر به عنوان دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست انتخاب شد.

اینگونه در یک واقعه بی‌سابقه، سنت انتقال قدرت در هر ده سال به کنار گذاشته شد. پیش از آن، محدودیت ریاست جمهوری به مدت دو دوره از قانون اساسی چین حذف شد و گمانه‌زنی‌ها راجع به این که شی شاید به صورت نامحدود حکمرانی کند، افزایش یافت. 

علاوه بر این، هیچگونه لیستی از نامزدان توزیع نشد و این تصور ایجاد شد که شی و دیگران در رای گیری‌ها هیچگونه رقیبی نخواهند داشت.

افزون بر این شی به اتفاق آرا به عنوان فرمانده اردوی آزادی‌بخش خلق منصوب شد که دو میلیون عضو دارد و دستوراتش را بیشتر از حزب کمونیست دریافت می‌کند. 

چالش‌های پیشرو

انتخاب شی برای سومین دوره در حالی اعلام می‌شود که این کشور سعی می‌کند پیامدهای اقتصادی سیاست کووید صفر را پشت سر بگذارد.

چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است. اقتصاد این کشور در سال گذشته فقط ۳ درصد رشد کرد که کمترین میزان رشد اقتصادی در طول دهه اخیر بوده است، در حالی که رشد ۵ درصدی هدف تعیین شده بود.

حکومت شی وزارت علوم و فن‌آوری را دوباره سازمان‌دهی کرد و قصد دارد نهاد جداگانه‌ای را برای نظارت بر داده‌های رو به افزایشی ایجاد کند که حکومت به آن دسترسی دارد.

رابطه با غرب کماکان پرتنش است و باعث نگرانی چین شده است. در دیداری که این هفته در حاشیه کنگره ملی خلق برگزار شد، شی گفت که هدف ایالات متحده امریکا و غرب جلوگیری از قدرتمندتر شدن بیشتر چین از طریق «سیاست مهار» است.

با وجود این به گفته ویلی لم، همکار ارشد بنیاد جیمز تاون که یک مرکز تحقیقی امریکایی است، اگر شی جین پینگ به سیاست کنونی‌اش، یعنی تقویت کنترول حزب و دولت بر سکتور خصوصی و همچنین تقابل با غرب ادامه بدهد، موفقیت‌های اقتصادی‌اش زیاد پررنگ نخواهد بود.

تقویت روابط با روسیه

در زمانی که روسیه یک جنگ تهاجمی را علیه اوکرایین به پیش می‌برد، مناسبات این کشور با چین تقویت شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از انتخاب مجدد شی استقبال کرد و به او به خاطر این موفقیت تبریک گفت.

در بیانیه تبریکی که توسط کرملین نشر شد، پوتین به شی گفته است: «روسیه به سهم شخصی شما در تقویت روابط … و همکاری استراتژیک بین دو ملت ارزش بالای قایل است.»

منبع

Be the first to comment on "شی جین پینگ برای سومین بار رئيس جمهور چین شد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*