طالبان ادعای مبنی بر پیوستن جنگجویان این گروه با حماس را رد کردند

شماری از تحلیلگران معتقد اند که طالبان مجبور شدند اتهامات منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی را رد کنند که گویا جنگجویان این گروه می‌خواهند در میدان جنگ با تندروان گروه حماس یکجا شوند.

پس از نشر یک پیام در رسانهٔ اجتماعی ایکس مبنی بر قصد طالبان برای پیوستن در جنگ حماس بر ضد اسراییل،‌ سهیل شاهین، مسوول دفتر سیاسی طالبان در دوحه، پایتخت قطر، این خبر را رد کرد.

شاهین در پاسخ به سوالی که آیا طالبان قصد اعزام جنگجویان خود به غزه را دارند یا نه،‌ با ارسال پیامی به شماری از ژورنالستان گفت:‌ ”درست نیست. این شایعات است، نه خبر‌های تایید شده.”

شماری از تحلیلگران معتقد‌اند که نشر این ادعا، با آنکه طالبان آن را رد کرده اند، این گروه را مجبور کرده است تا از حمایت علنی از حماس فاصله بگیرد و احتمالاََ چنین موقفگیری موجب نارضایتی شماری از کادر‌های خود طالبان شود.

یک حساب رسانه‌ اجتماعی موسوم به ادارهٔ روابط عامه طالبان که سپس نام خود را به #فلسطین آزاد تغییر داد، روز شنبه پیامی را منتشر کرد که طالبان به منظور عبور جنگجویان خود به غزه با ایران، عراق و اردن تماس گرفته است تا آنان در جنگ بر ضد اسراییل با تندروان گروه حماس بپیوندند.

این پست به پیمانهٔ گسترده دست به دست شده و شماری از رسانه‌ها نیز در مورد آن گزارش دادند.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، به صدای امریکا گفت که وزارت خارجهٔ‌ این گروه اعلامیه‌‌ای را در مورد جنگ میان اسراییل و گروه حماس منتشر کرده و ”موقف طالبان، عین چیز است.”

وزارت خارجۀ طالبان روز یکشنبه با علامیه‌ای گفت که درگیری روز شنبه “ناشی از پامال نمودن حق ملت مظلوم فلسطین توسط صهیونيست‌های اسراییلی و توهین و بی احترامی مکرر به اماکن مقدس مسلمانان بوده، و هر نوع دفاع و مقاومت مردم فلسطين را برای آزادی سرزمين و مقدسات خويش حق مشروع آنها می‌داند.”

در ادامهٔ این اعلامیه آمده است که طالبان از “حق مشروع، تاریخی و قانونی مردم فلسطین برای داشتن یک کشور مستقل در سرزمین تاریخی فلسطینی‌ها اعلام حمایت می‌نماید و از کشور های اسلامی، سازمان همکاری‌های اسلامی، جامعه جهانی و بخصوص کشورهای تاثیرگذار در منطقه می‌خواهد تا جلو خشونت نیروهای اشغالگر اسراییلی را در برابر مردم بی‌گناه فلسطین گرفته و برای حل قضیۀ فلسطین بر مبنای اعطای حقوق مشروع فلسطینی‌ها دست به کار شوند.”

جنگ میان اسراییل و گروه حماس روز شنبه پس از آن آغاز شد که جنگجویان این گروه با عبور از حصار‌‌های مرزی غزه وارد شهر‌های جنوبی اسراییل شدند.

حماس یکی از نخستین گروه‌‌هایی بود که در اگست ۲۰۲۱ تسلط مجدد طالبان بر افغانستان را تبریک گفت. از آن به بعد،‌ مقامات این دو گروه-طالبان و حماس- چندین بار با هم ملاقات کردند.

موقفگیری دشوار طالبان
هاشم وحدتیار، رییس یک برنامه در انستتیوت امور جاری جهان، که مقر اصلی آن در شهر واشنگتن دی‌سی موقعیت دارد،‌ به صدای امریکا گفت که نشر این پیام در صفحهٔ ایکس، طالبان را در موقف دشوار قرار داده است.

او گفت که طالبان به ”حماس گرایش” دارند و برای این گروه ”حمایت سیاسی، لوژستیکی و نظامی” فراهم خواهند کرد،‌ اما آنان چنین حمایت را ”آشکارا اعلام” نخواهند کرد.

وحدتیار گفت:‌ “طالبان حمایت خود از حماس را اعلام نخواهند کرد، زیرا بر اساس توافق دوحه طالبان تعهداتی دارد که باید از هرگونه تهدید افغانستان بر ضد ایالات متحده و متحدانش، به گونهٔ مثال اسراییل، جلوگیری کنند.”

شیر جان احمدزی،‌ رییس مرکز مطالعات افغانستاان در پوهنتون نبراسکا،‌ نیز می‌گوید که دخالت طالبان در جنگ تخطی از توافق دوحه خواهد بود.

او گفت:‌ ”اگر طالبان در منازعهٔ فلسطین-اسراییل دخیل شوند،‌ این به مثابهٔ تخطی مستقیم از توافق دوحه خواهد بود” و افزود که اگر این گروه در جنگ شرق میانه دخیل شود، چنین اقدام ”بی سابقه” خواهد بود.

احمدزی گفت که طالبان ممکن به صورت رسمی در این جنگ دخیل نشوند، اما به گفتهٔ وی ”شاید گروه‌هایی از جنگجویان طالبان وجود داشته باشند که هنوز هم به جهاد جهانی معتقد اند و منازعهٔ فلسطین-اسراییل را به مثابهٔ یک مکلفیت دینی تقلی کنند.”

حمایت لفظی
واحد فقیری،‌ یک تحلیلگر سیاسی افغان، به صدای امریکا گفت که ”رهبری طالبان با جدیت تلاش می‌کند تا از دخالت خارجی خود را دور نگه دارند.”

فقیری گفت:‌ “آنان [طالبان] می‌دانند که اگر تلاش به انجام این کار کنند،‌ ایالات متحده تمام کمک‌های مالی را قطع می‌کند،‌ مخالفان [طالبان] را تسلیح می‌کند و تعزیرات بیشتر را [بر طالبان] اعمال می‌کند.”

ملل متحد می‌گوید که افغانستان با بزرگترین بحران بشری در جهان مواجه است و بیش از ۲۸.۳ میلیون نفر که بیش از دو-سوم حصه جمعیت آن کشور را تشکیل می‌دهند، به کمک‌های بشری نیاز دارند.

توماس جانسن، استاد در پوهنتون نیروی بحری وزارت امنیت ملی ایالات متحده، به صدای امریکا گفت که ”موقف طالبان بسیار زیاد ضد اسراییلی است.”

جانسن گفت:‌ “فقط نمی‌دانم که آیا آنان [طالبان] به جز حمایت لفظی منابعی برای اضافه کردن چیزی به حماس دارند یا نه.”

منبع

Be the first to comment on "طالبان ادعای مبنی بر پیوستن جنگجویان این گروه با حماس را رد کردند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*