طالبان: تلویزیون تمدن به دلیل غصب زمین و ارتباط با حزب سیاسی بسته می‌شود

0
2

وزارت عدلیه حکومت ا.ا می‌گوید که بر بستن تلویزیون تمدن، دانشگاه و مدرسه خاتم‌النبیین فیصله صورت گرفته است.

برکت‌الله رسولی، سخنگوی این وزارت در شبکه ایکس گفته است که با ممنوعیت هرگونه فعالیت احزاب سیاسی در افغانستان، احزاب نیز ملغا شده اند و رسانه‌های این احزاب نیز حق فعالیت ندارند.

او نگاشته است: “تلویزیون تمدن، مدرسه خاتم‌النبیین و پوهنتون خاتم‌النبیین متعلق به حزب لغو شده حرکت اسلامی افغانستان است و ساختمان‌های آنها هم در زمین‌های غصب‌شده امارتی [دولتی] ساخته شده است که به همین دلیل فعالیت هر سه نهاد مذکور متوقف و دفاتر آنها از سوی وزارت عدلیه مسدود می‌‌شود”.

به گفتۀ رسوی، هیاتی از وزارت عدلیه روز پنجشنبه جهت اطلاع‌رسانی این موضوع به دفتر تلویزیون تمدن رفته و بسته شدن این نهادها را با مسوولان آن شبکه در میان گذاشته است.

رسولی یک بار دیگر تاکید کرده است که هرگونه فعالیت‌های حزبی بر اساس اصول شرعی و قانون پیگیری می‌شود.

عبدالحکیم شرعی، سرپرست وزارت عدلیه حکومت ا.ا. به تاریخ ۱۶ اگست سال گذشته به دلیل آنچه به باور وی احزاب سیاسی اساس شرعی ندارند و منافع ملت در موجودیت آنها محافظت نمی‌شود، فعالیت آنها را در افغانستان به گونۀ مطلق ممنوع اعلام کرد.

همچنان وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت ا.ا. در ماه سپتمبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که فیصله شده تا فعالیت تمام رسانه‌های وابسته به احزاب سیاسی در افغانستان ارزیابی شود.

خیرالله خیرخواه، سرپرست این وزارت، گفته بود که در جریان ارزیابی معلوم می‌شود که این رسانه‌ها به نفع ملت هستند یا به ضرر مردم فعالیت می‌کنند. او تاکید کرده بود که به هیچ رسانه‌ای اجازه نخواهند داد که خودسرانه فعالیت کنند.

اما محمدجواد محسنی، رییس عمومی تلویزیون تمدن و صاحب امتیاز ارشد دانشگاه خاتم‌النبیین با نشر اعلامیه‌ای در ایکس غصب زمین توسط این تلویزیون را رد کرده و گفته است که شبکه تلویزیون تمدن روی زمین خریداری‌شده از مالک شخصی اعمار شده و قباله شرعی و قانونی دارد.

محسنی افزوده است: “زمین حوزه علمیه خاتم‌النبیین نیز در زمان حکومت گذشته به صورت رسمی و با قباله شرعی و طی مراحل طویل قانونی جهت احداث مدرسه، مسجد، کتابخانه، مرکز تحقیقات اسلامی، لیلیه برای طلاب و‌ سالون کنفرانس‌ها در اختیار حضرت آیت‌الله محسنی قرار گرفته است که اسناد، مدارک و قباله شرعی آن نیز موجود و قابل ارایه است”.

رییس عمومی تلویزیون تمدن که شریک دانشگاه خاتم‌النبیین نیز است، گفته که این موسسه تحصیلات عالی در ساختمان کرایی فعالیت دارد و هیچ‌گونه ملکیت ندارد.

همچنان او هرگونه ارتباط این نهادها را با حزب حرکت اسلامی رد کرده و گفته است که پس از استعفای محسنی از حزب که اسناد آن نیز موجود است، به فعالیت آغاز کرده است.

در همین حال، مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر خبرنامه‌ای به نقل از منبعی در تلویزیون تمدن گفته است که هیات وزارت عدلیه بر مبنای نامه رسمی این وزارت می‌خواست که تلویزیون تمدن را به عنوان یک “رسانه حزبی” ببندد، اما با تماس تیلفونی برخی مقامات ارشد ا.ا. از این تصمیم صرف نظر کردند.

در خبرنامه آمده است: “این هیات خاطر نشان کرده است که در یک تا دو روز آینده تصمیم در این زمینه نهایی خواهد شد…مرکز خبرنگاران افغانستان تلاش برای بستن تلویزیون تمدن را سیاسی و خلاف قانون رسانه‌های همگانی کشور می‌داند”.

همچنان مرکز خبرنگاران افغانستان این اقدام وزارت عدلیۀ حکومت ا.ا. را بیانگر تشدید روند سرکوب رسانه‌های آزاد در کشور خوانده است.

این مرکز از حکومت ا.ا. خواسته است که با رسانه‌های آزاد برخورد سیاسی نکند و آنها را تحت فشار و تهدید قرار ندهد.

تلویزیون تمدن، یکی از تلویزیون‌های خصوصی افغانستان است که در سال ۱۳۸۵ خورشیدی از سوی آیت‌الله محمد آصف محسنی، رهبر پیشین حزب حرکت اسلامی افغانستان تاسیس شد.

ا.ا. طی کمتر از سه سال گذشته، محدودیت‌های فزاینده را بر خبرنگاران و فعالیت رسانه‌ها وضع کرده اند، از پوشیدن ماسک کارمندان و گویندگان زن گرفته، تا توقف برنامه‌های انتقادی و نشر موسیقی، فلم و سریال.

همچنان کمیسیون ارزیابی تخلفات رسانه‌ای وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت ا.ا. در ماه می نشرات شبکه افغانستان انترنشنل و گفتگو کارشناسان و تحلیلگران با این رسانه را ممنوع اعلام کرد.

همچنان ا.ا. در ۱۶ اپریل فعالیت دو شبکه تلویزیونی خصوصی نور و بریا را به دلیل آنچه تخلف و تخطی از قانون متوقف کردند.

منبع

Be the first to comment on "طالبان: تلویزیون تمدن به دلیل غصب زمین و ارتباط با حزب سیاسی بسته می‌شود"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*