عبدالقیوم کرزی به عمر ۷۷ سالگی در امریکا درگذشت

1
1

عبدالقیوم کرزی، برادر حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین افغانستان، روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۰ جوزا)، به عمر ۷۷ سالگی در ایالت مریلند امریکا درگذشت.

او در سال ۱۳۲۶ خورشیدی در روستای “کرز” قندهار چشم به جهان گشود. پدر عبدالقیوم، عبدالاحد کرزی، از بزرگان قومی با نفوذ بود و در دوره حکومت ظاهرشاه عضویت شورای ملی افغانستان را داشت.

شهزاده مسعود از نزدیکان عبدالقیوم کرزی، گفت: «تا جایی که من قیوم خان کرزی را می‌شناختم از چهار دهه به این‌سو، شخصیتی بود که همیشه به کشور خود سفرها می‌داشت از ایالات متحده امریکا و بسیار کوشش به این می‌کردند که در این وطن صلح و ثبات دایمی بیاید.»

عبدالقیوم کرزی تحصیلات ابتدایی‌اش را در مکتب میرویس خان نیکه در روستای کرز قندهار به پایان رسانید و سپس در رشته علوم سیاسی و اقتصاد در ایالات متحده امریکا تحصیل کرد.

عبدالقیوم کرزی یکی از چهره‌هایی بود که در سال ۲۰۰۱ میلادی در کنفرانس بن نیز شرکت داشت.

آقای کرزی در سال ۱۳۸۴ هجری شمسی به حیث نماینده مردم قندهار در ولسی جرگه نیز انتخاب شد؛ اما سپس به تصمیم خودش از این وظیفه کنار رفت.

او یکی از کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۱۳۹۳ هجری شمسی نیز بود.

شماری از چهره‌های سیاسی کشور، از جمله عبدالله عبدالله رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی، مرگ عبدالقیوم کرزی را تسلیت گفته و افزوده که آقای کرزی مرد وطن‌دوست بود.

نعمت حنیف شاعر و نویسنده، گفت: «فامیل بسیار خوب و خدمت‌گذار برای وطن ما بودند، همیشه به فکر خدمت به وطن بودند که از کدام راه، از کدام طریق و به کدام شیوه به وطن خود خدمت کنند.»

عبدالقیوم کرزی، برادر بزرگ حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین کشور، روز پنج‌شنبه، ۱۰ جوزا به عمر ۷۷ سالگی به علت بیماری در ایالت مریلند امریکا درگذشت.

منبع

Be the first to comment on "عبدالقیوم کرزی به عمر ۷۷ سالگی در امریکا درگذشت"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*