عربستان و ایران دپلومات‌های سویدن را در آن کشور احضار کردند

عربستان و ایران دپلومات‌های سویدن را احضار کردند تا صدور اجازهٔ استکهلم را برای اعتراضاتی که در لفافهٔ‌ آزادی بیان به قرآن بی حرمتی می کند، محکوم کنند.

ایران و عربستان سعودی ناوقت پنجشنبه ۲۰ جولای (۲۹ سرطان) درحالی با نشر اعلامیه‌های جداگانه این اقدام سویدن را محکوم کردند که تنش میان سویدن و عراق نیز بر سر این موضوع افزایش یافته است.

عراق پس از آن سفیر سویدن مقیم بغداد، پایتخت‌ آن کشور را اخراج کرد که سلوان مومیکا، مهاجر عراقی مقیم سویدن، روز پنجشنبه ۲۰ جولای (۲۹ سرطان) نسخه‌ای از قرآن را در برابر سفارت عراق در استکهلم زیر پا کرده و پرچم عراق را به آتش کشید. این اقدام مومیکا سبب اعتراضات گسترده در کشور‌های اسلامی شد.

عربستان سعودی با نشر اعلامیه‌ای گفت که یک یادداشت اعتراضی را به شارژدافیر سویدن مستقر در آن کشور تسلیم می‌کند و از مقامات سویدن می‌خواهد تا “تمام اقدامات فوری و ضروری را برای متوقف کردن این اقدامات شرم آور” روی دست بگیرند.

در عین حال،‌ حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران، در نامه ای خطاب به انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، از وی خواسته است تا ” به صورت فوری این اقدام را محکوم کند و اقدامات لازم را در اسرع وقت برای جلوگیری از تکرار چنین اقدامات توهین آمیز و تحریک آمیز اتخاذ کند.”

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران، نیز گفته است که سفیر سویدن مستقر در تهران در پیوند به صدور مجوز به اعتراض مومیکا احضار شده و از عواقب چنین اقداماتی برایش هشدار داده شده است.

کنعانی در مورد زیر پا کردند کتاب مقدس مسلمانان گفت :‌ “تکرار اهانت به قرآن کریم و رفتار غیرمسوولانه دولت سویدن در همراهی با این اقدام نفرت‌‌انگیز به شدت محکوم است. توهین به عقاید و کتب آسمانی در هیچ یک از ادیان‌ الهی جایگاهی ندارد. ایران در کنار سایر کشورهای اسلامی و معتقد به کتب آسمانی آماده‌ٔ اقدامات هماهنگ بازدارنده است.”

ساعاتی پیش از آنکه سلوان مومیکا، مهاجر عراقی مقیم سویدن، به قرآن و پرچم عراق اهانت کند، شماری از معترضان در شهر بغداد بر سفارت سویدن یورش برده و آن را به آتش کشیدند.

حکومت عراق حمله بر سفارت سویدن در بغداد را محکوم کرد، اما در یک اقدام تلاقی‌جویانه نه تنها سفیر سویدن را اخراج کرد، بلکه تعهد کرد تا مجوز فعالیت اریکسون،‌ شرکت بزرگ مخابراتی سویدن را در آن کشور تعلیق کند.

سازمان همکاری اسلامی که متشکل از ۵۷ کشور اسلامی است، نیز صدور مجوز اعتراضات توسط حکومت سویدن را محکوم کرده و آنرا ”حملهٔ دیگر تحریک آمیز” خواند و گفته است که چنین اقدام،‌ زیر نام آزادی بیان قابل توجیه نیست.

وزارت خارجه ترکیه نیز از سویدن خواسته است تا “اقداماتی را برای جلوگیری از جنایات ناشی از نفرت علیه اسلام و میلیاردها پیرو آن” انجام دهد.

حسن نصرالله،‌ گروه حزب‌الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است،‌ خواهان اخراج نمایندهٔ‌ سویدن از لبنان و خواهان فراخوان سفیر کشورش از سویدن شده است. او گفت است که ”این حد اقل اقدام است.”

رسانه‌های دولتی ایران گزارش داده اند که تهران همچنین خواهان مظاهرات سرتاسری در ایران شده است.

سلوان مومیکا پیش این نیز به تاریخ ۲۸ جون در نخستین روز عید قربان تحت تدابیر شدید امنیتی در مقابل بزرگترین مسجد استکهلم، یک نسخهٔ قرآن را به آتش کشید. پس از آن رویداد، کشورهای اسلامی، به شمول سازمان همکاری اسلامی، این اقدام سویدن و سوختاندن نسخهٔ قرآن را تقبیح کرده و خواهان توقف این روند شدند.

منبع

Be the first to comment on "عربستان و ایران دپلومات‌های سویدن را در آن کشور احضار کردند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*