واکنش عفو بین‌الملل به عملکرد پاکستان؛ اخراج جمعی پناهجویان نقض قوانین بشری است

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، تصمیم اخیر پاکستان در مورد اخراج اجباری مهاجرین افغان در تقابل با حقوق بشر است و نگرانی‌های جدی را در مورد مصئونیت مهاجران، رفاه و دسترسی آنان به خدمات اساسی به میان آورده است.

بخش جنوب آسیای این سازمان به روز شنبه با نشر ویدیویی از مهاجرین افغان در پاکستان در صفحۀ ایکس خود نوشته است، ۱.۴ میلیون مهاجر غیرقانونی افغان که در پی تصمیم اخیر پاکستان با خطر اخراج مواجه اند، در کشور خود نه تنها با تهدید مرگ مواجه اند، بلکه از سهولت‌های ابتدایی زندگی هم بی‌بهره می‌شوند.

عفو بین‌الملل از دیگران خواسته که در برابر این تصمیم پاکستان به کمپاین واکنش به این تصمیم بپیوندند تا پاکستان از این تصمیم خود منصرف شود و به قوانین بین‌المللی حقوق بشری پابند بماند.

همزمان ملاله یوسفزی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل در حساب ایکس خود در مورد این تصمیم واکنش نشان داده و گفته که کودکان، زنان، مردان و ریش سفیدانی که از ظلم طالبان فرار کرده و به پاکستان پناهنده شدند، حق عزت و حمایت را دارند نه آزارو اذیت.

ملاله یوسفزی از پاکستان خواسته از مهاحرین افغان حمایت و به آنان احترام کند.

او نوشته با سازمان ملل متحد هم‌صدا می‌شود و از حکومت پاکستان می‌خواهد بر سیاست خود در مورد اخراج دسته جمعی افغانان مهاجر بازنگری کند.

نمایندگان و گزارشگران ویژۀ سازمان ملل متحد هم به تاریخ ۱۷ اکتوبر در اعلامیه‌ای از پاکستان خواسته بودند که تصمیم اخراج دسته جمعی افغانان را پس بگیرد.

این درحالیست که شماری پناهجویان افغان مقیم پاکستان از کشورهای مقصد پناهندگی‌شان می‌خواهند که روند انتقال آنان را سرعت ببخشند.

پروانه، یک تن از آنان که یک ونیم سال است به امید رفتن به امریکا در اسلام‌آباد زند‌گی می‌کند، به رادیو آزادی می‌گوید:

“وضعیت کنونی افغانان در پاکستان بسیار خراب است، پولیس خانه به خانه می‌گردد و کسانی که ویزه ندارند اگر اطفال باشند، زنان باشند بازداشت می‌کند و زندانی هستند ما در این باره بسیار نگران هستیم.”

یکی دیگر از این پناهجویان که در اسلام‌آباد زنده‌گی می‌کند و به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

“خواست ما از کشورهای جهان به ویژه امریکا این است که به زودی آن افغانانی که در افغانستان زندگی‌شان در خطر است را به کشور خود انتقال دهد، امید است هرچه زودتر این اقدام را بکنند و افغانانی که خواستار پناهند‌گی هستند را به منطقۀ امن انتقال دهند.”

تعداد زیادی از مهاجرین افغان در پاکستان که کیس های مهاجرتی دارند منتظر انتقال به امریکا و کشور های اروپایی اند

این درحالیست که بریتانیا پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته روند انتقال پناهجویان افغان به کشور خود را از اسلام‌آباد آغاز کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری جرمنی، در نخستین پرواز چارتر بریتانیا ۲۰۰ افغان مهاجر به بریتانیا منتقل شدند که واجد شرایط ویزۀ مهاجرت این کشور شناخته شده بودند.

حکومت بریتانیا در نظر دارد تا ۳۲۵۰افغان واجد شرایط پناهندگی این کشور را اکنون در اسلام‌آباد بسر می‌برند، تا پایان ماه دسامبر در چند پرواز به بریتانیا منتقل کند.

این اقدام درحالیست که از مهلت داده شده از سوی حکومت پاکستان به مهاجران غیرقانونی در پاکستان ۳ روز باقی مانده است.

پاکستان گفته که اگر ۱.۷ میلیون افغان مهاجر به رضایت خود این کشور را ترک نکنند، عملیات اخراج اجباری آنان در اول نوامبر آغاز خواهد شد.

تصمیم اخراج اجباری مهاجران غیرقانونی از پاکستان از سوی سازمان‌های مختلف جهانی و برخی کشورها مورد انتقاد قرار گرفته، اما پاکستان بر عملی کردن این تصمیم تأکید کرده و گفته که در این باره هیچ سازشی صورت نخواهد گرفت.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر) نیز گفته که در دهۀ اخیر شمار بیجاشد‌گان و پناهندگان به گونه پی هم افزایش یافته است.

بر اساس گزارش این سازمان که اواخر ۲۰۲۲ نشر شده آمده که در سال ۲۰۲۲، حدود ۵.۷ میلیون تن از افغانستان مهاجر شده اند.

منبع

Be the first to comment on "واکنش عفو بین‌الملل به عملکرد پاکستان؛ اخراج جمعی پناهجویان نقض قوانین بشری است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*