قصر سفید: نشانه‌ای وجود ندارد که مهاجران افغان مقیم پاکستان در فعالیت افراط‌‌گری دخیل باشند

قصر سفید روز دو شنبه ۱۷ جولای (۲۶ سرطان) گفت هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که مهاجران افغان در پاکستان و یا مناطق سرحدی آن کشور در فعالیت‌های افراط‌گرایی دخیل باشند.

این اظهارات قصر سفید پس از آن بیان شد که پاکستان از پناهگاه‌های امن تندروان در داخل قلمرو افغانستان ابراز نگرانی کرد.

جان کربی، سخنگوی قصر سفید، به خبرنگاران گفت: “ما هیچ نشانه‌ای را ندیده‌ایم که مهاجران افغان در پاکستان و یا در امتداد سرحد مقصر اعمال تروریزم باشند.”

پاکستان گفته است که نه سرباز آن کشور پس از حملهٔ تندروان اسلامگرا به یک پایگاه اردو در ایالت بلوچستان واقع در جنوب پاکستان که هم مرز با افغانستان و ایران است، هفتهٔ گذشته کشته شدند و سه نفر دیگر در تبادل آتش در این منطقه کشته شدند.

کربی همچنین از مقامات پاکستان ابراز سپاسگزاری کرده است که ”با سخاوتمندی” برای بسیاری افغان‌ها که در جستجوی یک مکان امن و مصوون استند، جا داده است. این مقام ارشد قصر سفید همچنین گفته است: ”ما همچنان به همکاری خود با پاکستان در راستای تهدیدات مشروع تروریزم ادامه خواهیم داد.”

اردوی پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است: “نیروهای مسلح پاکستان نگرانی‌های جدی در مورد پناهگاه‌های امن و آزادی عمل تحریک طالبان پاکستان در افغانستان دارند.”

آتش‌بس شکننده‌ای که به میانجی‌گری طالبان افغان میان اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان عقد شده بود، در ماه نومبر سال گذشته پایان یافت و تحریک طالبان پاکستان به جنگجویان این گروه دستور داد تا در سراسر این کشور دست به راه اندازی حملات بزنند.

پس از کشته شدن کم از کم ۱۲ تن از نیروهای نظامی پاکستان در هفتهٔ گذشته، اردوی پاکستان بار دیگر از مقامات افغانستان خواست تا فعالیت “تروریست‌های” را که با عبور از مرز، در پاکستان حملات انجام می‌دهند، مهار کند.

اردوی پاکستان به تاریخ ۱۴ جولای با نشر اعلامیه‌ای گفت: “این گونه حملات غیرقابل تحمل است و پاسخ موثری را از سوی نیروهای امنیتی پاکستان در پی خواهد داشت.”

مقامات افغان تا حالا در مورد اتهامات نظامیان پاکستان تبصره نکرده اند، اما در گذشته بار‌ها تاکید کرده‌اند که اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده شود.

ایالت بلوچستان که دارای منابع سرشار طبیعی است، از چندین دهه‌ به اینسو با شورش قومی بلوچ‌‌ها مواجه بوده است.

تندروان اسلام‌گرا که در صدد سرنگونی حکومت پاکستان و ایجاد نوع حکومت اسلامی با قوانین سختگیرانه در آن کشور با جمعیت ۲۲۰ میلیون نفر استند، نیز در بلوچستان فعالیت دارند.

تحریک طالبان پاکستان و اردوی آزادیبخش بلوچستان که هر دو از سوی ایالات متحده به عنوان سازمان های تروریستی جهانی معرفی شده اند، مسوولیت طرح ریزی بیشتر حملات را بر عهده گرفته اند.

منبع

Be the first to comment on "قصر سفید: نشانه‌ای وجود ندارد که مهاجران افغان مقیم پاکستان در فعالیت افراط‌‌گری دخیل باشند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*