متقی به نیکلاسن: خواهان اشتراک معنادار در سومین نشست دوحه استیم

1
0

وزارت خارجۀ حکومت طالبان از دیدار توماس نیکلاسن، نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان با امیر خان متقی، سرپرست این وزارت خبر داده و گفته است که دو طرف دربارۀ اشتراک طالبان در سومین نشست دوحه به میزبانی ملل متحد بحث و گفت‌وگو کرده اند.

ملل متحد گفته است که سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان، به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در دوحه، پایتخت قطر، به میزبانی منشی عمومی این سازمان، برگزار خواهد شد.

ملل متحد هدف این نشست را افزایش تعامل بین‌المللی با افغانستان به “شیوۀ منسجم و هماهنگ” بیان کرده است.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، روز شنبه اول جون (۱۲ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفت که نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا بر اهمیت حضور نمایندگان طالبان در سومین نشست دوحه تاکید کرده است.

تکل به نقل از متقی گفته است: “پالیسی امارت اسلامی افغانستان [حکومت طالبان] بر مبنای توازن و تعامل مثبت با تمام کشورهای جهان بوده و خواهان اشتراک معنادار در نشست دوحه ۳ می‌باشد.”

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان دربارۀ “حضور معنادار” نمایندگان این گروه در نشست مشورتی ملل متحد دربارۀ افغانستان معلومات بیشتر نداده، اما تاکید کرده که آنان چگونگی برگزاری سومین نشست دوحه را مورد بررسی قرار داده و پس از آن، موقف شان را علام خواهند کرد.

توماس نیکلاسن، نمایندۀ ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان تا اکنون در مورد سفرش به کابل و دیدار با مقام های طالبان معلومات نداده است.

این در حالی است که روز گذشته، شماری از جریان‌های اعتراضی زنان در افغانستان بار دیگر به برگزاری سومین نشست دوحه که اعتراض کرده و ضمن مخالفت از دعوت طالبان در این نشست، خواستار فشارهای بیشتر بر این گروه شده‌اند.

این زنان معترض با نشر اعلامیه‌های جداگانه گفتند که طالبان به گونۀ سیستماتیک به نقض حقوق زنان در افغانستان ادامه داده‌ و باید از حضور این گروه در نشست‌های بین‌المللی جلوگیری شود.

مریم معروف آروین، رییس جریان موسم به “جنبش شنبه‌های ارغوانی”، با فرستادن پیامی به خبرنگاران از زنان معترض، جوانان و سیاسیون افغان خواست که صدای شان را در این مورد بلند کرده و مخالفت شان را به دعوت طالبان در نشست پیشرو در دوحه اعلام کنند.

به گفته آروین، دعوت از طالبان در سومین نشست دوحه ارزش‌های حقوق بشری را بی‌اعتبار می‌سازد. او همچنین تاکید که “اگر حکومت خود خواندۀ طالبان در افغانستان به رسمیت شناخته شود، وضعیت به شدت اسفناک‌تر از امروز برای مردم افغانستان خواهد بود.”

جریان اعتراضی زنان موسوم به “جنبش روزنۀ آزادی زنان افغانستان” نیز از مردم خواسته است تا سومین نشست مشورتی دوحه به میزبانی منشی عمومی سازمان ملل متحد را تحریم کنند.

پیش از این، مقامات طالبان گفته بودند که اگر شرط‌‌هایشان پذیرفته شود، در نشست آینده قطر اشتراک خواهند داشت.

هرچند مقامات طالبان شرط‌های حکومت این گروه را علنی بیان نکرده اند، در دومین نشست دوحه از ملل متحد خواسته بودند که به عنوان نمایندگان حکومت افغانستان حضور یابند، خواستی که ملل متحد آن را رد کرد

منبع

Leave a comment

Your email address will not be published.


*