ملل متحد از تاثیرات تغییر اقلیم بر افغانستان هشدار داد

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد می‌گوید که افغانستان یکی از آسیب پذیرترین کشورهای جهان در برابر بحران اقلیمی است.

بر اساس معلوماتی که این ادارۀ ملل متحد امروز یکشنبه ۱۶ جولای (۲۵ سرطان) در تویتر نشر کرده است، افغانستان در میان ده کشور جهان قرار دارد که تغییر شدید اقلیمی و حوادث طبیعی را تجربه می‌کند.

اوچا گفته است: “خشکسالی‌های شدید که در حال تشدید است، معیشت را از بین می‌برد و گرسنگی را افزایش می‌دهد. گرمای سریعتر از میانگین جهانی در حال افزایش است. خراب شدن محیط زیست زراعت را تهدید می‌کند و معیشت را به خطر می‌اندازد.”

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد افزوده است که برای چندین دهه، افغان‌ها در برابر تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن، انعطاف‌پذیری قابل توجهی از خود نشان داده اند، اما اکنون آنها برای مقابله با تاثیر تغییرات اقلیمی نیاز به حمایت فوری دارند.

پیش از این در ماه می، دفتر اتحادیه اروپا در کابل نیز گفته بود که افغانستان چهارمین کشور در جهان است که به دلیل تاثیرات تغییرات اقلیم به طور فزاینده‌ای با بحران‌های بشری و حوادث طبیعی مواجه است.

به گفتۀ دفتر اتحادیه اروپا، تغییرات اقلیمی در کنار مشکلات و چالش‌های دیگر در افغانستان، باعث فشار بیشتر بر مردم خواهد شد، چون خشکسالی و سیلاب‌های مکرر زندگی افغان‌ها را با تهدیدات مواجه خواهد کرد.

وزارت خارجۀ حکومت افغانستان در ماه عقرب سال گذشته گفت که تغییرات اقلیمی بیشتر از دو میلیارد دالر در این سال به افغانستان زیان وارد کرده است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت افغانستان آمار تلفات یک ساله ناشی از حوادث طبیعی را نشر کرد که بر اساس آن، ۱۲۰۲ نفر در سراسر افغانستان طی سال گذشتۀ خورشیدی جان باختند و دوهزار و ۱۵۹ نفر دیگر زخمی شدند.

همچنان سال گذشته افغانستان شاهد ویرانی کامل ده‌هزار و ۸۰۸ منزل مسکونی، تخریب قسمی ۲۳هزار و ۱۴۰ خانه و از بین‌رفتن بیش از ۱۴۷هزار جریب زمین زراعتی در نتیجۀ سیلاب‌ها و زلزله بود.

ملل متحد نیز گفته است که بیشتر مناطق افغانستان با اثرات خشکسالی مداوم سه سال اخیر مواجه است. در اثر خشکسالی، ذخایر آب زیرزمینی در مناطق جنوب‌غرب و جنوب این کشور کاهش یافته و ذخایر آب زیرزمینی در تمام ولایات از جمله کابل به عمیق‌ترین نقاط زمین رسیده است.

در حال حاضر، کابل به عنوان شهر چند میلیونی با کمبود آب آشامیدنی مواجه است و اکثر چاه‌ها خشک شده است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که در حال حاضر ۲۱.۲ میلیون نفر در افغانستان به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند.

این ادارۀ ملل متحد گفته است که حدود ۴۷۹ میلیون دالر در سال ۲۰۲۳ برای مهار بحران آب، حفظ الصحه و تسریع خدمات در این بخش، در افغانستان نیاز است.

علاوه بر این، برنامه جهانی غذا پیش‌بینی کرده است که در اثر خشکسالی و گسترش فقر ۱۵.۳ میلیون نفر بین ماه می تا اکتوبر سال روان میلادی به شدت دچار عدم مصوونیت غذایی خواهند شد و از جمله ۲.۸ میلیون نفر آن در سطح اضطراری قرار خواهند گرفت.

آمار نشان می‌دهد که ۳.۲ میلیون نفر در افغانستان، به شمول کودکان، دچار سوی‌تغذیه حاد استند و ۲۸.۸ میلیون نفر—دو سوم جمعیت افغانستان— به کمک‌های بشری نیاز دارند.

این در حالی است که انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد اخیراً هشدار داده است که تغییرات اقلیمی “خارج از کنترول” است.

منبع

Be the first to comment on "ملل متحد از تاثیرات تغییر اقلیم بر افغانستان هشدار داد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*