ملل متحد: سومین نشست مشورتی دوحه در ۳۰ جون برگزار می‌شود

2
0

ملل متحد می‌گوید که سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان، به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در دوحه پایتخت قطر به میزبانی منشی عمومی این سازمان، برگزار خواهد شد.

استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد روز سه شنبه در نیویارک به خبرنگاران گفت که روزمری دی‌کارلو، معاون انتونیو گوتیرش در امور سیاسی و تقویت تلاش‌های صلح، از ۱۸ تا ۲۱ ماه روان میلادی به کابل سفر کرد.

دوجاریک گفت: ” او [دی‌کارلو] با مقامات حاکم [طالبان]، جامعه دپلوماتیک در کابل و نمایندگان جامعه مدنی دیدار کرد. نشست نمایندگان ویژه در مورد افغانستان که سازمان ملل متحد در ۳۰ جون و اول جولای در دوحه ترتیب می‌دهد، محراق گفتگوهای وی بود.”

سخنگوی منشی عمومی ملل متحد افزود که دی‌کارلو در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان پیشاپیش از وی دعوت کرد تا در نشست نمایندگان ویژه اشتراک کند.

دوجاریک در مورد هدف سومین نشست مشورتی ملل متحد در دوحه گفت: “هدف این نشست افزایش تعامل بین‌المللی با افغانستان به شیوۀ منسجم، هماهنگ و ساختارمندتر است.”

او گفت که معاون منشی عمومی ملل متحد در سفرش به کابل، علاوه بر گفتگو در مورد چالش‌های گوناگونی که افغانستان با آنها مواجه است، دربارۀ وضعیت حقوق بشر در افغانستان، به ویژه محدودیت‌های آموزش زنان بحث کرده است.

ملل متحد در حالی از طالبان برای حضور در این نشست دعوت کرده که حکومت طالبان تا اکنون در مورد حضور یا عدم اشتراک خود در نشست دوحه چیزی نگفته است.

عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان، پس از دیدار با دی‌کارلو در خبرنامه‌ای که برای رسانه‌ها ارسال شد، گفت که نشست قبلی دوحه به دلیل برخی کوتاهی‌های برگزارکنندگان ناقص بود. او ابراز امیدواری کرد که در نشست پیشرو موضع حکومت طالبان پذیرفته شود تا هیات این گروه در آن حضور یابد.

عبدالکبیر در این دیدار بار دیگر تاکید کرده بود که در موجودیت یوناما، به گزینش نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان نیازی نیست.

همچنان وزارت خارجه حکومت طالبان درباره دیدار دی‌کارلو با امیرخان متقی گفته است که علاوه بر نمایندگان کشورهای عضو و سازمان‌های بین‌المللی، نمایندگان بانک جهانی و بانک آسیایی نیز در سومین نشست دوحه اشتراک می‌کنند.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت در پیامی به رسانه‌ها گفت: “روزمری دی‌کارلو گفت که محور بحث در سومین نشست دوحه بر مسایل مالی و بانکی، مبارزه با مواد مخدر و معیشت جایگزین برای دهقانان و نیز تغییرات اقلیمی و اثرات آن بر افغانستان متمرکز خواهد بود.”

دومین نشست مشورتی دوحه تحت نظارت سازمان ملل متحد در فبروری ۲۰۲۴ برگزار شد. در نشست دوم نمایندگان طالبان نیز دعوت شده بودند.

وزارت خارجه طالبان در آن زمان گفته بود که هیات این گروه تنها در صورتی که به عنوان نمایندهٔ رسمی افغانستان پذیرفته شوند، در این نشست اشتراک خواهد کرد، اما ملل متحد این خواست طالبان را رد کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا طالبان برای اشتراک شان در سومین نشست دوحه نیز پیش‌شرط ‌هایی دارند یا نه، اما پیش از این، وزارت خارجه حکومت طالبان گفته بود که برای حضور نمایندگان این گروه در سومین نشست ملل متحد در دوحه، گفتگوها با این سازمان جریان دارد.

منبع

Leave a comment

Your email address will not be published.


*