ملل متحد: ماین و مواد منفجر ناشده هر روز از افغان‌ها قربانی می‌گیرد

ژان پییر لاکورا، معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد، در بخش عملیات‌ حفظ صلح می‌گوید که انفجار ماین و مواد منفجر ناشده همه روزه از افغان‌ها قربانی می‌گیرد.

معاون منشی عمومی ملل متحد به تازگی پس از سفر کوتاهی به افغانستان، در رسانهٔ اجتماعی ایکس نگاشته است که از هر ده قربانی ماین و مواد منفجر ناشده در افغانستان، هشت نفر آنان کودکان اند.

او گفته است: “در طول سفرم [به افغانستان] خوشحال شدم که برای ملاقات با کسانی که جهت کاهش سطح این تهدیدها تلاش می‌کنند، فرصتی یابم. برنامه ماین‌روبی سازمان ملل متحد و همکارانش برای ادامه عملیات بشردوستانه نجات‌بخش به حمایت نیاز دارد.”

لاکورا در جریان سفرش با نماینده ویژه منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان و رییس یوناما از یک مرکز ساخت اعضای مصنوعی برای زخمیان انفجار ماین‌ها و یک مرکز آگاهی‌دهی در مورد خطرات ماین در کابل نیز دیدن کرده است.

ملل متحد گفته است که طی یک سال گذشته بیش از ۸۰۰ نفر در افغانستان در نتیجۀ انفجار ماین‌ها و مواد منفجر ناشده، جان باخته اند که بیشتر شان کودکان بودند.

اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد “اوچا” گزارش داده است که افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان به ماین و مواد منفجر ناشده است. بر اساس معلومات این اداره از میان ۴۰۱ ولسوالی افغانستان دو سوم آن با ماین و مواد منفجره آلوده است.

این اداره ملل متحد گفته است که تقریباً چهار میلیون نفر در افغانستان در معرض خطر دایمی آسیب ماین و مواد منفجر ناشده قرار دارند و تخمین زده می‌شود که در ۱.۲ میلیون متر مربع زمین ماین‌ و مواد منفجره فرش شده است.

پیش از این، برنامه ماین‌پاکی ملل متحد (UNMAS) نیز گفته بود که مهاجران افغان که از پاکستان به افغانستان باز می‌گردند، با خطر واقعی ماین و مواد منفجرناشده روبرو اند.

دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان به تاریخ چهارم اپریل (۱۶ حمل) با نشر پیامی در ایکس گفته بود که طی چند دهه درگیری‌های اخیر در افغانستان، انفجار ماین‌ها سبب کشته و زخمی‌شدن ۴۵هزار افغان شده است.

یوناما گفته که در نتیجه تلاش تیم‌های ماین‌پاکی، بیش از ۳۰هزار کیلومتر مربع زمین در افغانستان از وجود ماین‌ها و مواد منفجر ناشده پاکسازی شده است.

ملل متحد گفته است که در مقایسه با سایر ولایات، باشندگان ارزگان، کندز، هلمند، قندهار، کنر، بادغیس، فاریاب، ننگرهار، غزنی، فراه، میدان وردگ و سمنگان بیشتر در معرض خطر ماین و مهمات منفجر ناشده قرار دارند.

در سال ۱۹۸۹ با خروج نیروهای اتحاد جماهیر شوروی پیشین از افغانستان، سازمان ملل متحد برنامه ماین‌زدایی را در این کشور آغاز کرد، اما هنوز بسیاری از مناطق این کشور آلوده به ماین و مهمات منفجر ناشده است.

در حال حاضر پنج اداره ماین‌روبی داخلی و دو نهاد خارجی در افغانستان فعالیت دارند.

در کنار مردم عادی افغان، کارمندان ماین‌روبی نیز در معرض خطر ماین قرار دارند. هفتهٔ گذشته دو کارمند سازمان ماین‌روبی هلوترست در ولایت ارزگان جان باختند.

مقامات نهادهای ماین‌روبی می‌گویند که پس از بازگشت طالبان به قدرت در ماه اگست ۲۰۲۱، کمک‌های بین‌المللی به برنامه ماین‌روبی کاهش یافته است.

منبع

Be the first to comment on "ملل متحد: ماین و مواد منفجر ناشده هر روز از افغان‌ها قربانی می‌گیرد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*