ملل متحد: یک چهارم خانواده‌های عودت‌کننده افغان از پاکستان توسط زنان سرپرستی می‌شود

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گزارش داده است که زنان مسوولیت سرپرستی یک چهارم خانواده‌های عودت‌کننده افغان از پاکستان را به دوش دارند.

این کمیشنری امروز دوشنبه ۱۰ جون (۲۱ جوزا) گزارش داده است که از ۱۵ سپتمبر تا پایان ۲۰۲۳ حدود ۴۹۲هزار و از اول جنوری تا اول جون امسال نیز ۱۲۷هزار مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان بازگشته اند که در این میان حدود ۹۵هزار نفر آنان کمک دریافت کرده اند.

در گزارش آمده است:‌ “کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان به ۹۴هزار و ۷۰۰ نفر از جمله بیش از ۵۷هزار دارنده کارت پی‌ او آر کمک کرده است. از هر چهار خانواده‌ای که به آنها کمک می‌شود، حداقل یکی آن توسط زنان سرپرستی می‌شود. ۳۳ درصد آنها قصد بازگشت به کابل، جلال‌آباد، قندهار، لشکرگاه و مزارشریف را دارند.”

بر بنیاد گزارش، به این عودت‌کنندگان در شعبات کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در کابل، قندهار و جلال‌آباد کمک نقدی توزیع شده است که در این میان ۴۸ درصد دریافت‌کنندگان کمک زنان سرپرستی و ۵۲ درصد دیگر مردان بودند.

همچنان این اداره ملل متحد گفته است که پناهجویان افغان که سند این کمیشنری و مدارک پناهندگی را نیز داشته، در این مدت از پاکستان اخراج شده اند.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان فعالیت‌های حفاظتی را در مرز افزایش داده است و برای شناسایی نگرانی‌ها و خطرات حفاظتی با عودت‌کنندگان و اخراج‌شدگان افغان از پاکستان گفتگوهایی را انجام می‌دهد.

بر اساس یافته‌های این کمیشنری، از نومبر سال گذشته به این طرف عودت کنندگان با مشکلاتی چون آزار و اذیت، ساعت‌های طولانی انتظار در ایست‌های بازرسی و بازداشت روبرو بوده اند.

گزارش گفته است که ۵۵ درصد عودت‌کنندگان آزار و اذیت، ۵۲ درصد انتظار طولانی در ایست‌های بازرسی، ۱۹ درصد بازداشت، ۲۲ درصد پرداخت رشوه به پولیس پاکستان و ۱۸ درصد دیگر نیز اخاذی را گزارش داده اند.

گزارش کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان نشان می‌دهد که از آغاز ۲۰۲۴ تا اکنون ۴۴۶ دارنده کارت پی‌ او آر و بیش از ۲۳۰۰ مهاجر فاقد اسناد یا دارای کارت شناسایی افغانستان در پاکستان بازداشت و زندانی شده اند.

این رقم در سال گذشته میلادی به بیش از ۳۰هزار و ۶۰۰ نفر می‌رسید که در این میان حدود ۲۹هزار و ۳۰۰ مهاجر فاقد اسناد و بیش از ۴۳۰۰ تن دیگر نیز دارندگان کارت پی او آر بودند.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان به تازگی گفته است که روزانه به طور اوسط بیش از ۱۰۰۰ مهاجر افغان از پاکستان وارد افغانستان می‌شوند. به گفتۀ این وزارت، اکثر کسانی که از پاکستان به افغانستان بر می‌گردند، به گونۀ اجباری توسط پولیس آن کشور برگرداننده می‌شوند.

طالبان از ادامۀ اخراج اجباری مهاجران افغان سرپرستی از ایران و پاکستان ابراز نگرانی کرده و گفته اند که آمارهای آنان نشان می‌دهد که در بیشتر از یک هفته گذشته نزدیک به ۱۴هزار نفر از این دو کشور به افغانستان برگشته و یا اخراج شده اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت به تاریخ ۲۱ مارچ (دوم حمل) با نشر گزارشی اعلام کرد که روند بازگرداندن مهاجرین افغان از پاکستان و تعداد افرادی که از نقاط مرزی عبور می‌کنند به سطح قبل از بحران بازگشته است.

منبع

Leave a comment

Your email address will not be published.


*