ملل متحد ۱۴ تیم را برای بررسی وضعیت سیلاب‌زدگان در افغانستان گماشت

1
1

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) می‌گوید که ۱۴ تیم مشترک ارزیابی برای بررسی مناطق سیلاب‌زده و رسیدگی به سیلاب‌زدگان در شمال افغانستان موظف شده اند.

اوچا ناوقت یکشنبه ۱۲ می (۲۳ ثور) با نشر گزارشی گفت که نه تیم در بغلان، سه تیم در تخار و دو تیم دیگر در بدخشان موظف شده اند.

ملل متحد گزارش داده است که آمار قربانیان این سیلاب‌ها تا اکنون ۳۳۱ کشته و ۳۹۶ زخمی گزارش شده است و حدود ۴۲۰۰ خانواده از این سیلاب‌های آسیب دیده اند.

همچنان معلومات سازمان بین‌المللی مهاجرت نشان می‌دهد که علاوه بر این حدود ۲۸۰۰منزل مسکونی نابود شده و حد یک هزار منزل دیگر نیز خسارمند شده است.

همچنان اوچا گزارش داده است که خسارت قابل توجهی به زیرساخت‌های ملکی و زمین‌های زراعتی نیز وارد شده است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است: “در ولایت بغلان، حداقل شش مکتب دولتی و ۱۰۲۰۰ جریب باغ تخریب شده، ۲۲۶۰ راس مواشی تلف شده و ۵۰ پل و ۳۰ بند برق آسیب دیده است. جاده‌های هر سه ولایت نیز غیرقابل دسترسی است.”

اما وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان آمار قربانیان سیلاب‌های ولایت بغلان را ۳۱۵ کشته و ۱۶۳۰ زخمی بیان کرده و گفته است که در این سیلاب‌ها ۲۶۶۵ منزل مسکونی نیز ویران شده است.

با این حال، اوچا گفته است مقامات و جوامع، کمک‌های فوری چند بعدی از جمله سرپناه اضطراری و اقلام غیرغذایی، تجهیزات طبی، غذا، پول نقد، آب آشامیدنی سالم و بسته‌های بهداشتی درخواست کرده اند.

اوچا همچنان گفته است که به حمایت و تجهیزات اضافی در قالب ماشین آلات و سوخت برای پاکسازی آوار و همچنین امبولانس و سایر وسایل نقلیه برای انتقال قربانیان به مراکز بهداشتی محلی نیاز است.

در گزارش این اداره آمده است که بارندگی‌های اخیر سبب جاری‌شدن سیلاب‌های مدهش در افغانستان در سال روان میلادی شد.

آمار اوچا نشان می‌دهد که از آغاز جنوری امسال تا اکنون بیش از ۳۰هزار نفر در سراسر افغانستان، بیشتر در مناطق جنوبی و غربی از سیلاب‌ها به شدت متاثر شده اند.

رسیدگی به سیلاب‌زدگان

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این اداره ۴۵۰ بسته کمکی به خانواده‌ها، ۵۰۰ بسته بهداشتی، ۴۷۶ کمپل برای بزرگسالان و نوزادان و ۱۰۰ بسته لباس به سیلاب‌زدگان ارسال کرده است که مکمل حمایت سایر نهادها و شرکای سازمان ملل است.

به گفته یونیسف، یک تیم سیار بهداشت و تغذیه تحت حمایت این اداره نیز به مناطق سیلاب‌زده اعزام شده است.

دکتر تاج‌الدین اویوالی، نماینده یونیسف در افغانستان، ضمن ابراز همدردی با سیلاب‌زدگان گفته است: “یونیسف و شرکای ما در صحنه هستند و تمام تلاش خود را برای کمک‌رسانی سریع به خانواده‌ها و جوامع آسیب‌دیده انجام می‌دهند.”

او تاکید کرده است که باران‌های شدید و سیلاب‌های متعاقب آن زندگی را مختل کرده و خطرات قابل توجهی برای کودکان در ولایت‌های آسیب‌دیده ایجاد کرده است.

به گفتۀ اویوالی، از آنجایی که خانواده‌ها با این آسیب‌ها کنار می‌آیند، حفظ دسترسی به آب سالم، خدمات بهداشتی و حفاظتی بسیار مهم است.

سازمان جهانی صحت نیز از بسیج‌کردن منابع برای پاسخگویی به این فاجعه بشری خبر داده و گزارش داده است که هفت تن دوا و تجهیزات طبی، از جمله بسته‌های تروما و مراقبت‌های بهداشتی اولیه را برای مناطق سیلاب‌زده ارایه کرده است.

این سازمان گفته است: “معلومات اخیر نشان‌دهنده افزایش موارد بیماری‌های ناشی از آب، به ویژه اسهال و عفونت‌های پوستی، در مناطق آسیب‌دیده از سیل است. مقامات بهداشتی به طور فعال وضعیت را زیر نظر دارند و اقدامات پیشگیرانه را برای مهارکردن شیوع این بیماری‌ها به اجرا در می‌آورند.”

علاوه بر این، سازمان جهانی صحت گفته است که ابتکاراتی برای دسترسی به آب سالم، توزیع بسته‌های بهداشتی و ارایه امکانات درمانی برای کاهش اثرات سیلاب بر سلامت عمومی در حال انجام است.

تامس وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان، با نشر پیامی در ایکس نگاشته است: “شرکای تطبیق‌کننده ما در حال بسیج کمک‌های اضطراری به شمول غذا، آب و سایر مواد ضروری برای جوامع شدیداً نیازمند استند.”

ملل متحد در حالی از مستقرشدن تیم‌های ارزیابی در مناطق سیلاب‌زده و اعزام تیم‌های بیشتر خبر می‌دهد که نمایندگی دایمی افغانستان در مقر سازمان ملل متحد در ژنیو از جامعه بین‌المللی و تمامی سازمان‌های بشری درخواست کرده است تا به آسیب دیدگان سیلاب‌های اخیر در افغانستان کمک‌های بشردوستانه فراهم کنند.

منبع

1 Comment on "ملل متحد ۱۴ تیم را برای بررسی وضعیت سیلاب‌زدگان در افغانستان گماشت"

  1. میخواهم به مردم غریب افغانستان کمک شوند و سیلاب زدگان

Leave a comment

Your email address will not be published.


*