ناامنی شدید غذایی «۸۰ هزار» نفر در مناطق سیلاب‌زده و هشدار در مورد سیلاب‌های بیشتر در افغانستان

سازمان ملل متحد هشدار داده است که افغانستان در ماه‌های آینده شاهد سیلاب‌های ویرانگر بیشتر خواهد بود. برنامه جهانی غذا در گزارشش گفته ‌است که حدود ۸۰ هزار نفری که از سیلاب‌ها در دوهفته گذشته در مناطق شمال شرق و شمال غرب افغانستان متأثر شده‌اند، بیش از پیش گرفتار ناامنی غذایی خواهند شد. به گفته رئیس این نهاد در افغانستان، خانواده‌های سیلاب‌زده به کمک‌های فوری برای زنده ماندن و سرمایه‌گذاری برای حفاظت از خانه‌، زمین و منبع درآمدشان نیاز دارند.

مقامات حکومت طالبان در ولایت غور هم گفته‌اند آنچه در توان داشته‌اند برای کمک به سیلاب‌زدگان در این ولایت انجام داده‌اند اما وضعیت همچنان در این ولایت، به‌ویژه در ولسوالی مرغاب، بسیار دشوار است.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، در یک نشست خبری به نقل از برنامه جهانی غذا گفت که ولسوالی‌های سیلاب‌زده حتی پیش از این حوادث در شرایط بحرانی قرار داشتند.

او گفت: «همکاران ما در برنامه جهانی می‌گویند سیلاب‌هایی که بیش از ۸۰ هزار نفر را متأثر کرده، احتمالا در ماه‌های آینده تشدید شده و امنیت غذایی را به شدت متأثر خواهد کرد. برنامه غذایی جهان هشدار داده که ولسوالی‌هایی آسیب‌دیده از مراکز گرسنگی به‌شمار می‌روند و گرفتار سطح بحرانی ناامنی غذایی هستند. این سازمان می‌گوید که در پروژه‌های سازگار با آب و هوا، که توسط جوامع محلی طرح و اجرا شود، سرمایه‌گذاری می‌کند تا از آنها در مقابل تأثیرات بحران اقلیمی محافظت کند. این پروژه‌ها شامل ساخت دیوار محافظتی، بند آب و کانال‌های آب‌یاری است.»

هسیائو وی لی، رئیس نمایندگی برنامه غذایی جهان در افغانستان، گفته است که خانواده‌های آسیب‌دیده به کمک‌های فوری برای زنده ماندن و سرمایه‌گذاری در بخش زیربناها به منظور حفاظت از خانه‌ها، زمین و معیشت‌شان نیاز دارند.

مطالب پیشنهادی

End of مطالب پیشنهادی

کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در تازه‌ترین آمار از مناطق سیل‌زده می‌گوید که سیلاب‌های اخیر در مناطق شمال، شمال شرق و غرب جمعا جان ۳۱۳ نفر در این مناطق را گرفته و ۲۸۸ نفر دیگر را زخمی کرده است.

این نهاد می‌گوید که جمعا حدود ۷۳۰۰ خانه و بیش از ۲۵۰۰ مغازه ویران شده یا آسیب دیده است.

در همین حال میرآقا مصلح،‌ معاون ولسوالی مرغاب ولایت غور، یکی از مناطقی که بیشترین آسیب را دیده،‌ به بی‌بی‌سی گفت که «چند پرواز هلی‌کوپتر مواد ابتدایی غذایی را به ولسوالی مرغاب آورده و این غذا شاید برای دو روز کافی باشد. اما تا هنوز کمک چشمگیری صورت نگرفته است. دولت آنچه در توان دارد، انجام داده ولی مردم حتی سرپناه موقت و غذای کافی ندارند.»

او همچنین افزود که سیل جاده‌های منتهی به این ولسوالی را به‌شدت ویران کرده و باز کردن این جاده‌ها باید در اولویت قرار داده شود.

برنامه جهانی غذا در توضیح علت سیلاب‌های ویرانگر اخیر می‌گوید که تشدید بحران اقلیمی باعث بوجود آمدن چرخه غیر‌قابل‌پیش‌بینی آب‌و‌هوایی شده که در افغانستان به امری معمول تبدیل شده است. بارندگی‌های غیرمعمول پس از یک زمستان خشک، که زمین قدرت جذب کافی باران را ندارد، به جاری شدن سیلابهای شدید در ماه جاری منجر شد؛ مشکلی که به گفته این سازمان با گرمای هوا همراه شده و ذوب شدن برف کوهستانها باعث بالا آمدن آب رودخانه‌ها شد و روستاهای زیادی را زیر گل‌و‌لای دفن کرد.

این نهاد وابسته به ملل متحد می‌گوید که با تشدید بحران اقلیمی انتظار می‌رود که زیان ناشی از سیلاب‌ها هم، سال‌به‌سال، بیشتر می‌شود.

منبع

Be the first to comment on "ناامنی شدید غذایی «۸۰ هزار» نفر در مناطق سیلاب‌زده و هشدار در مورد سیلاب‌های بیشتر در افغانستان"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*