کابلوف: نشست فارمت مسکو در بارهٔ تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان بحث می‌کند

نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور روسیه برای افغانستان گفته است که نشست فارمت مسکو به تاریخ ۲۹ سپتمبر در شهر کازان جمهوری تاتارستان در مورد برخی مسایل از جمله تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان بحث خواهد کرد.

ضمیر کابلوف در مصاحبه با خبرگزاری تاس آن کشور که روز دوشنبه ۳۱ جولای (نهم اسد) نشر شد، گفت که برعلاوۀ برخی مسایل، ایجاد حکومت موقت فراگیر طالبان در دستور کار این نشست قرار دارد.

کابلوف گفته است: “تاکنون پیشرفتی در این زمینه ندیده ایم، به همین دلیل جلسه را فراخواندیم و در این زمینه به کار ادامه می‌دهیم”.

به گفتۀ این مقام حکومت روسیه، اشتراک‌کنندگان در نشست “فارمت مسکو” در کازان همچنین در مورد مسایل مربوط به اقدامات ضد تروریستی و جنایات مرتبط با مواد مخدر گفتگو خواهند کرد.

کابلوف گفت که افزون بر مقام‌های حکومت طالبان، نیمی از نمایندگان دعوت شده به این نشست اشتراک خود را تایید کرده اند. او گفت: “ما هنوز منتظر تایید بقیه اشتراک‌کنندگان استیم. هنوز زمان زیادی برای تایید وجود دارد”.

پیش از این ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به تاریخ ۲۳ نومبر سال گذشته در نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی وضعیت در افغانستان را چالش برانگیز خواند. پوتین گفت: “تضمین از ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان که در برگیرندۀ نمایندگان تمام گروه‌های قومی در یک سطح مناسب باشد، اکنون یک اولویت است.”

اما حکومت طالبان، در واکنش به اظهارات ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در آن زمان گفته بود که تشکیل حکومت یک موضوع داخلی برای افغان‌ها است و از کشورهای منطقه و جهان خواست که چنین موضوعات باید از طریق مجاری رسمی دپلوماتیک با ”حکومت طالبان” در میان گذاشته شود.

همچنان مقامات ایالات متحده امریکا و پنج کشور آسیای میانه در آستانه، پایتخت قزاقستان اخیراً گفته اند که از ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنند و چنین حکومت برای ثبات اقتصادی، تامین امنیت و صلح در این کشور مهم است.

در این حال، وزارت خارجۀ حکومت طالبان به تاریخ ۱۵ جولای (۲۴ سرطان) گفته بود که دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل، با امیرخان متقی، سرپرست این وزارت، ملاقات کرده و از وی برای اشتراک در نشست بعدی “فارمت مسکو” در مورد افغانستان دعوت کرده و متقی این دعوت را نیز پذیرفته است.

آخرین نشست از سلسله نشست‌های “فارمت مسکو” بدون حضور نمایندگان طالبان در نومبر ۲۰۲۲، برگزار شده بود اما در سال ۲۰۲۱، نمایندگان طالبان به این نشست دعوت شده بودند.

روند نشست‌های مشورتی در قالب “فارمت مسکو” برای بررسی وضعیت افغانستان در سال ۲۰۱۷ آغاز شده است. نمایندگان چین، هند، پاکستان، ایران، اوزبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قزاقستان در این نشست‌ها اشتراک می‌کنند.

طالبان برای بار دوم در ماه اگست ۲۰۲۱ در افغانستان به قدرت رسیدند، اما در ۲۳ ماه گذشته حکومت این گروه را هیچ کشور و سازمان بین‌المللی به رسمیت نشناخته است.

با آنهم، چین، روسیه، پاکستان و تعدادی دیگری از کشورهای همسایه و منطقه سفارت‌های خود را در کابل باز کرده اند و در چندین کشور دپلومات‌های حکومت طالبان در سفارت‌ها و نمایندگی‌های سیاسی افغانستان کار می‌کنند.

منبع

Be the first to comment on "کابلوف: نشست فارمت مسکو در بارهٔ تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان بحث می‌کند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*