نهادهای امدادرسان: حدود ۵۹۰هزار مهاجر افغان از پاکستان برگشته اند

1
1

نهادهای امدادرسان که برای عودت‌کنندگان افغان در گذرگاه‌های مرزی با پاکستان خدمات ارایه می‌کنند، می‌گویند که از ۱۵ سپتمبر سال گذشته تا ۱۸ مارچ سال روان حدود ۵۹۰هزار مهاجر افغان به کشورشان برگشته اند.

کنسرسیوم مرزی نهادهای امدادرسان امروز چهارشنبه ۲۲ می (دوم جوزا) با نشر اعلامیه‌ای مشترک گفت که بیش از ۳۷۶هزار مهاجر افغان از طریق گذرگاه تورخم و بیش از ۱۹۶هزار دیگر نیز از طریق سپین‌بولدک به افغانستان عودت کرده اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت، شورای پناهندگان دنمارک، شورای پناهندگان ناروی، فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت‌های هلال احمر و سایر سازمان‌ها اعضای این کنسرسیوم مرزی اند.

بر اساس اعلامیه، عودت شمار اندکی از مهاجران افغان از طریق گذرگاه‌های خرلاچی و غلام‌خان به افغانستان نیز ثبت شده است.

نهادهای امدادرسان گفته اند که از سپتمبر سال گذشته به این طرف حدود ۵۲۹هزار عودت‌کنندۀ افغان از پاکستان در گذرگاه‌های مرزی تحت پوشش برنامه‌های کمک‌رسانی قرار گرفته اند.

بر اساس اعلامیه، علاوه بر کمک‌های خوراکی و غیرخوراکی سازمان‌های بین‌المللی، حکومت طالبان نیز برای هر خانواده عودت‌کننده از پاکستان ده‌هزار افغانی کمک می‌کند و یک سیم‌کارت را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

این کنسرسیوم گفته است که اطلاعات ثبت‌شده در گذرگاه‌های مرزی سپین‌بولدک و تورخم نشان می‌دهد که ۸۷ درصد عودت‌کنندگان قصد بازگشت به ولایت‌های خود را دارند و ۸۲ درصد برای اسکان مجدد در مناطق اصلی شان برنامه‌ریزی می‌کنند.

با این وجود، رقم قابل توجهی بازگشت‌کنندگان افغان از پاکستان می‌خواهند که در ننگرهار، قندهار، کنر، کابل و کندز اسکان داده شوند.

این در حالی است که بر اساس گزارش شبکۀ رسیدگی به مشکل بیجاشدگان احتمال دارد که به دلایل مختلف از جمله فراهم‌نبودن اسکان پایدار در افغانستان، عودت‌کنندگان افغان دوباره راه مهاجرت را در پیش گیرند.

به گفته این شبکه عودت‌کنندگان در افغانستان با خطرات حاد حفاظتی مواجه شده اند، زیرا آنان بدون دارایی و بدون دسترسی به اطلاعات یا زمان برای آماده سازی بازگشت خود، و متعاقب آن ادغام مجدد، بازگشته اند.

این شبکه، مشکلات ادغام به دلیل خلاهای معلوماتی و فقدان اسناد در افغانستان، نگرانی حفاظتی پس از عودت، شکست در بازگشت و ادغام مجدد را از دلایلی بیان کرده که ممکن منجر به مهاجرت دوباره عودت‌کنندگان شود.

منبع

Be the first to comment on "نهادهای امدادرسان: حدود ۵۹۰هزار مهاجر افغان از پاکستان برگشته اند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*