پاکستان افغان‌هایی را که در انتظار اسکان مجدد به امریکا استند از اخراج اجباری معاف می‌کند

حکومت پاکستان به مقامات آن کشور دستور داده است که از بازداشت افغان‌هایی که در انتظار جابجایی به ایالات متحده استند، خودداری کنند.

این دستور در حالی داده شده که حکومت آن کشور تلاش می‌کند تا ۱.۷ میلیون مهاجران افغان را که به صورت غیرقانونی در آن کشور مسکن گزین شده اند، به طور جبری از آن کشور اخراج کند، اقدامی که موجب انتقاد‌های سازمان‌های حامی حقوق بشر شده است.

در پی‌ دستور اخراج اجباری افغان‌های مهاجر بدون اسناد اقامت در آن کشور، مقامات اسلام‌آباد به تاریخ ۳۰ اکتوبر گفتند در دو ماه گذشته نزدیک به ۲۰۰ هزار افغان به صورت دواطلبانه به افغانستان برگشته اند.

دیده‌بان حقوق بشر از قبل هشدار داده است که افغان‌هایی که به دنبال اسکان مجدد در ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و کانادا استند، پس از پایان اعتبار ویزهٔ پاکستان، با خطر اخراج مواجه می شوند.

بسیاری از خانواده های پناهجوی افغان در پاکستان هنوز در حالت بلاتکلیفی به سر می‌برند و در انتظار اسکان مجددشان در یکی از کشور‌های غربی استند. شماری از کشور‌های غربی از جمله ایالات متحده هنوز هم روند اسکان افغان‌های در معرض خطر را از طریق پاکستان ادامه می‌دهند.

بر اساس نامه‌ای که در خبرگزاری فرانس نشر شده، سفارت ایالات متحده اعلام کرده است که ۱۱۵۰ شهروند افغان که برای جابجایی و اسکان مجدد در ایالات متحده منتظر اند، در پاکستان به سر می برند.

این دستور پس از‌ آن صادر شد که ایالات متحده چهارشنبهٔ گذشته از اسلام‌آباد خواست تا افغان‌هایی را که در صدد پناهندگی در امریکا استند، اجازه بدهد در آنجا بمانند. پس از تقاضای سفارت امریکا، حکومت پاکستان دستور داده است تا افغان‌هایی که درج این فهرست است، تا امر ثانی دستگیر نشوند.

پیش از این متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده،‌ در پاسخ به سوال خبرنگار صدای امریکا گفت:‌ “ما با جدیت از همه همسایه‌های افغانستان، به شمول پاکستان، می‌خواهیم تا به افغان‌هایی که در تلاش حفاظت بین‌المللی اند، اجازه ورود داده و برای فراهم آوری معاونت‌های بشری با سازمان‌های بین‌المللی بشری مانند کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و ادارهٔ بین‌المللی مهاجرت هماهنگی کنند.”

در جریان بیش از چهار دههٔ گذشته، میلیون‌ها شهروند افغانستان به دلیل خشونت‌ها در کشور شان به پاکستان پناهنده شده‌اند. پس از‌ آنکه گروه طالبان در آگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شد،‌ بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار افغان وارد پاکستان شدند.

حکومت پاکستان بار‌ها اعلام کرده است که این تصمیم تنها مهاجران غیرقانونی افغان را هدف قرار نمی‌دهد،‌ بلکه تمام شهروندان خارجی را هدف قرار می‌دهد که به صورت غیرقانونی در آن کشور به سر می‌برند.

پاکستان در اوایل ماه اکتوبر به همه مهاجران که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور به سر می‌برند به شمول ۱.۷ میلیون افغان، مهلت داد که تا اول نومبر از آن کشور خارج شوند،‌ در غیر آن آنان نخست دستگیر و سپس اخراج خواهند شد.

سرفراز بگتی، سرپرست وزارت داخلهٔ پاکستان، به تاریخ سوم اکتوبر گفت که تمام مهاجران بدون اسناد مستقر در آن کشور که شامل ۱.۷ میلیون شهروندان افغانستان می‌شود، تا اول نومبر فرصت دارند، آن کشور را ترک کنند.

سازمان‌های حقوق بشر به شدت از این تصمیم پاکستان انتقاد کرده اند. فعالان استدلال می‌کنند که اخراج اجباری افغان‌ها از پاکستان، آنان را در معرض خطرات جدی قرار می دهد.

منبع

Be the first to comment on "پاکستان افغان‌هایی را که در انتظار اسکان مجدد به امریکا استند از اخراج اجباری معاف می‌کند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*