پاکستان پناهجویان افغانستانی منتظر مهاجرت به آمریکا را اخراج می‌کند

به گفته نهادهای حقوق بشری پناهجویان افغان در پاکستان با حادترین وضعیت مواجه هستند و صدها تن از آنها به‌دنبال بی‌ثباتی‌های سیاسی اخیر از این کشور اخراج شده‌اند

افغان‌هایی که پس از سقوط کشورشان به پاکستان فرار کردند و منتظر مهاجرت به آمریکا هستند، می‌گویند که اکنون با خطر اخراج از پاکستان مواجه هستند.

شبکه «سی‌ان‌ان» فاش کرد که تعدادی از افغان‌هایی که با ایالات متحده همکاری می‌کردند و به آنها گفته شد واجد شرایط اسکان مجدد در آمریکا هستند، به اجبار از کشور پاکستان اخراج شده و به افغانستان، بازگردانده می‌شوند‌.

یکی از شهروندان افغانستان که منتظر ویزای آمریکا بود به «سی‌ان‌ان» گفت، تابستان امسال توسط پلیس پاکستان دیپورت و در مرز افغانستان رها شده است. او گفت: «آنها ما را به نیروهای مرزی افغان تحویل ندادند. ما را در مرز آزاد کردند و گفتند به افغانستان برگردیم. من، چهار فرزندم و همسرم با هم دیپورت شدیم.»

براساس این گزارش، این شهروند دیپورت شده افغان می‌گوید اکنون در کابل، پایتخت افغانستان به‌طور مخفیانه زندگی می‌کند.

زندگی مخفیانه در کابل

یک افغان اخراج شده دیگر که او نیز از یک مخفیگاهی در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «این بسیار بسیار خطرناک است و بسیار سخت است. چند نفر کشته، شکنجه و ناپدید شده‌اند؟»

این مرد که کارمند سابق یک پیمانکار آمریکایی بود، گفت: «گروه حاکم در افغانستان من را مجازات خواهند کرد، آنها مرا به زندان خواهند انداخت. یا شاید مرا بکشند، با این حال، ما معتقدیم که آمریکا به ما کمک خواهد کرد هنوز امیدمان را از دست نداده‌ایم.»

با این حال، در این گزارش آمده است، هزاران افغان به دنبال دستورالعمل‌های آمریکا مبنی بر این که باید در کشور ثالث منتظر بمانند تا درخواست‌های ویزای‌شان بررسی شود، اغلب با مدارک ناقص به پاکستان فرار کردند.

طبق آمار وزارت امور خارجه آمریکا، نزدیک به 90,000 افغان در ایالات متحده اسکان داده شده‌اند، اما بسیاری دیگر هنوز منتظر رسیدگی به پرونده‌شان هستند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که در پاکستان حادترین وضعیت برای مهاجران افغان است، جایی که صدها افغان در پی بی‌ثباتی سیاسی اخیر در این کشور از آنجا اخراج شده‌اند.

بر اساس این گزارش، دو شهروند افغانستان که در انتظار ویزای آمریکا هستند، از آزار و شکنجه پولیس پاکستان شکایت کردند.

چندین افغان دیگر که در پاکستان زندگی می‌کنند به سی ان ان گفتند که آزار و اذیت پولیس پاکستان و تهدید به اخراج در صورت عدم پرداخت جریمه یا رشوه است.

وزارت‌های امور خارجه و کشور پاکستان به درخواست شبکه «سی‌ان‌ان» برای اظهار‌نظر درباره این ادعاها پاسخی نداده‌اند.

اخراج 530 پناهجو

حسیب آفاق، سخنگوی شورای پناهندگان افغانستان گفته است، در سال جاری تاکنون دست‌کم 530 پناهجوی افغان از پاکستان اخراج شده‌اند. آفاق گفت که مقامات پاکستانی هیچ استثنایی برای افغان‌های دارای پرونده‌های معلق ویزای آمریکا قائل نشده‌اند و آنان را اخراج کرده‌اند.

قبل از این گزارش‌هایی از دستگیری سربازان دولت سابق افغانستان به پاکستان فرار کردند، نشر شده بود. بر اساس این گزارش‌ها، دولت پاکستان سربازان دولت پیشین افغانستان را دستگیر و به گروه حاکم در افغانستان تحویل می دهد.

گفتنی است که گروه حاکم در افغانستان از زمان به قدرت رسیدن در 2021 تاکنون، صدها سرباز و افسر از دولت پیشین را مورد شکنجه قرار داده و کشته است. همچنان افغان‌های که با آمریکایی‌ها کار کرده‌اند بیشتر در معرض تهدید قرار دارند.

منبع

Be the first to comment on "پاکستان پناهجویان افغانستانی منتظر مهاجرت به آمریکا را اخراج می‌کند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*