پشتیبانی برخی عالمان دینی پاکستان از روند اخراج مهاجران افغان

برخی از عالمان دینی پاکستان در دیدار با رییس ستاد ارتش آن کشور، از اخراج مهاجران غیرقانونی از پاکستان پشتیبانی کرده‌اند.

عالمان دینی پاکستان در این دیدار با تایید نگرانی‌ مقام‌های حکومتی آن کشور، پذیرفته‌اند که از خاک افغانستان در برابر پاکستان استفاده می‌شود.

آنان از حکومت سرپرست افغانستان خواسته‌اند تا در این باره باید اقدام کند.

ارتش پاکستان در خبرنامه‌ای گفته است: «موضع و نگرانی پاکستان در مورد هراس‌افگنی ناشی از خاک افغانستان را به‌گونه‌ی کامل  پذیرفتند و از افغانستان خواستند تا اقدامات جدی برای رفع نگرانی‌های پاکستان انجام دهد.»

در همین حال، مولانا فضل الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام  پاکستان در یک گردهمایی در میان هوادارن حزب‌اش بر روابط دیرینه میان کابل و اسلام‌آباد  تاکید کرده است.

رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان گفته است: «ما دو کشور همسایه، با هم برادر هستیم. سال‌‌هاست که ما با هم ارتباط داریم، پس کدام قدرت است که بین دو کشور بی‌اعتمادی پیدا می‌کند. باید بسیار سنجیده به این موضوع فکر شود و عاقلانه باید این موضوع را سپری کنیم.»

اما مقام‌های حکومت سرپرست در افغانستان اطمینان می‌دهند که امارت اسلامی به تعهداتی که درباره استفاده نشدن از خاک افغانستان کرده‌، پابند است.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت: «تعهدات که امارت اسلامی دارد، به تعهدات خود همیشه پابند است و نمی‌خواهیم که کشور ما ضرر ببیند و یا از کشور ما به کشورهای دیگر آسیب برسد.»

واحد فقیری، آگاه روابط بین‌الملل به طلوع‌نیوز گفت: «پاکستان هم تلاش دارد که به سیاست خود یک صبغه مذهبی بدهد و از لحاظ مذهب و اسلام بالایش مهر تایید بزند و به مردمش بگوید که این تصمیمی را که آنان گرفته‌اند، نه تنها به مسایل ملی ربط دارد؛ بل ‌که با مسایل اسلامی مرتبط است.»

در این میان، کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل با ابراز نگرانی از اخراج مهاجران افغان از پاکستان، گفته است که اخراج مهاجران در آستانه زمستان، بحران بشری را در افغانستان عمیق‌تر می‌کند.

یوان‌اچ‌سی‌آر نوشته است: «بازگشت اجباری از پاکستان بحران انسانی افغانستان را عمیق‌تر می‌کند. صدها هزار افغان بدون کار و سرپناه از پاکستان به کشورشان باز می‌گردند، در مجموع، از زمان اعلام این خبر، بیش از ۳۵۰ هزار نفر به افغانستان بازگشته‌اند.»

این در حالی‌ست که ۱۸ روز از آغاز اخراج مهاجران افغان از پاکستان می‌گذرد.

منبع

Be the first to comment on "پشتیبانی برخی عالمان دینی پاکستان از روند اخراج مهاجران افغان"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*