پمپیو: اشرف غنی مخالف مذاکرات صلح بود؛ صالح: غنی صلح واقعی می‌خواست

مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ پیشین ایالات متحده، می‌گوید که اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان، مخالف گفتگوهای صلح بود
مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ پیشین ایالات متحده، می‌گوید که اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان، مخالف گفتگوهای صلح بود

مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ پیشین ایالات متحده، می‌گوید که اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان، مخالف گفتگوهای صلح بود. اما امرالله صالح، معاون اشرف غنی این اظهارات پمپیو را رد کرد.

پمپیو روز جمعه ۱۳ جنوری (۲۳ جدی) در صحبت در پوهنتون شیکاگو گفت: “با رییس جمهور اشرف غنی بسیار به تنگ آمده بودیم. این ما را واداشت تا سرانجام تمام افغان‌ها را به میز مذاکره بکشانیم. این تلاشی بود که رییس جمهور اوباما اندکی قبل از آن تلاش کرده بود آنرا روی دست بگیرد، ما فقط می‌خواستیم مذاکرات جریان یابد، اما در نهایت پی‌بردیم که رییس جمهور غنی مخالف آن است.”

وزیر خارجهٔ پیشین ایالات متحده هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ افغانستان -محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله – را به “دزدی” آرای انتخابات متهم کرد اما گفت که غنی “با دزدی موثرتر” انتخابات را ربوده بود.

انتخابات اخیر ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم میزان ۱۳۹۸ برگزار شد، اما اعلام نتایج نهایی آن ماه‌ها طول کشید. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به تاریخ ۲۹ دلو ۱۳۹۸ محمد اشرف غنی را برندۀ انتخابات ریاست جمهوری آن کشور اعلام کرد و گفت که آقای غنی ۹۲۳۵۹۲ رای ( ۵۰.۶۴ درصد مجموع آرا) را کسب کرده است.

اما عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی آقای غنی، نتایج انتخابات را رد کرده و در نهایت در حکومت شریک شد.

اشرف غنی تا اکنون به این گفته‌های پمپیو واکنش نشان نداده، اما امرالله صالح، معاون پیشین رییس جمهور افغانستان، در پاسخ در تویتی نگاشته است: “رییس جمهور م.ا.غنی میخواست صلح واقعی بیاید اما تصمیم پنهانی امریکا تحویل دهی افغانستان به روالپندی بود تا به گفته خودشان به جنگ کلان (اوکراین + آینده) آماده شوند. اینها انسانیت را بخاطر منافع استراتیژیک زیرپا کردند و حالا اسانترین گریز همین قصه های بی اساس است.”

آقای پمپیو در مورد مذاکرات امریکا با حکومت که به امضای توافقنامه صلح دوحه منجر شد، گفت: “جلسات سختی بود. من در چهارمین یا پنجمین دیدار خود با رهبری ارشد حکومت ، با معاونی ملاقات کردم که به‌طور یقینی یکی از دوستانم را کشته بود. مذاکره با کسی که دوستت را کشته، سخت است، اما برای امریکا مهم بود و باید کار درستی انجام می‌دادیم.”

وزیر خارجه پیشین امریکا در این مصاحبه گفت که انتظار می‌رفت دستاورد تاریخی را که همانا یک توافق صلح است در طول سه الی پنج سال به دست می‌آوردیم، اما آقای غنی حاضر به اشتراک در آن نبود. به گفته پمپیو،‌ رییس‌جمهور غنی به جای اینکه مانند ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین در کشور می‌ماند، سوار طیاره شد و افغانستان را ترک کرد و یک زندگی آرامی را انتخاب کرد در حالی که مردم زیادی در افغانستان رنج می‌برند.

اما آقای صالح نوشته است: “در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ من به این شیاد احتمالات را توضیح دادم یازده دلیل آوردم که دارید کشور ما را به پاکستانی ها و تروریست ها میدهید و این صلح نمی آورد. وی گفت آنچه میتوانیم امضای معامله دوحه را تا ۱۵ روز به تعویق اندازیم تا طرفداران تان را بسیج کنید. به همین ساده‌گی.”

پمپیو با انتقاد از نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفت که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، بارها از او تقاضا کرد تا هر چه سریع‌تر نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج کند، اما آقای پمپیو گفت که او میدانست خروج تمام نیروهای پیامدهای بدی خواهد داشت و پس از تصمیم جو بایدن، رییس جمهور امریکا، چنین هم شد.

او عملکرد جو بایدن را در‌این‌باره “ویرانگر” توصیف کرد و گفت نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باعث شد که “دوستان ما به ما بی‌اعتماد شوند و دشمنان آن‌قدر از ما نترسند.”

پمپیو افزود که ممکن حمله نظامی روسیه به اوکراین نیز از نتایج نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باشد، چون عملکرد ضعیف حکومت بایدن به دشمنان ایالات متحده جرات بیشتری داد.

اما آقای بایدن بار‌ها از نحوهٔ خروج قوای ایالات متحده از افغانستان دفاع کرده و تاکید کرده است که روسای جمهوری پیشین امریکا برای سال‌های پیهم تعهد کردند تا راه خروج از افغانستان را پیدا کنند،‌ اما هرگز به تعهد شان، عمل نکردند.

روند خروج ایتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده که به تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۲۱ آغاز شد، توام با هرج و مرج بود. آخرین نظامی امریکا به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد.

منبع

Be the first to comment on "پمپیو: اشرف غنی مخالف مذاکرات صلح بود؛ صالح: غنی صلح واقعی می‌خواست"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*