چرا طالبان آمار واقعی تلفات حملات تروریستی را کتمان می‌کنند؟

مقام‌های طالبان آمار تلفات حمله روز گذشته داعش در برابر وزارت خارجه در کابل را «پنج کشته و چند زخمی» اعلام کرده اند. اما شاهدان عینی و دیپلومات‌ها از شمار به مراتب بیشتر تلفات خبر داده اند.

طالبان اطلاع‌رسانی و فعالیت رسانه‌های آزاد را شدیداً محدود کرده اند و آماری که مقام‌های این گروه از تلفات انفجارها به رسانه‌ها می‌دهند به مراتب کمتر از آن است که شاهدان عینی می‌گویند. تحلیلگران می‌گویند که طالبان قصداً آمار تلفات را کم جلوه می‌دهند تا چنین وانمود کنند که امنیت تامین است.

حوالی ساعت ۴ عصر روز چهارشنبه یک حمله کننده انتحاری شاخه خراسان داعش مواد انفجاری همراهش را در مقابل دروازه خروجی وزارت خارجه در کابل منفجر ساخت که منجر به کشته و زخمی شدن شماری از کارمندان آن وزارت و مردم ملکی گردید.

خالد زدران، سخنگوی وزارت داخله طالبان در رشته توییتی مدعی شد که در این حمله «۵ تن کشته و شماری دیگر نیز مجروح گردیدند.»

مرتبط:چین از شهروندانش خواست تا هرچه زودتر افغانستان را ترک کنند

این در حالی است که شفاخانه ایمرجنسی در کابل از انتقال یافتن بیش از ۴۰ مجروح به این شفاخانه خبر داد که به مراتب بیشتر از «چند زخمی» است که طالبان اعلام کرده اند.

هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) به خبرگزاری فرانسه گفته است که براساس یافته‌هایش در این حمله دست کم ۱۰ تن کشته و ۵۳ تن دیگر زخمی شده اند. 

آمار نشر شده توسط دیپلومات‌های نظام جمهوری که هنوز هم در نمایندگی‌های دیپلوماتیک افغانستان کار می‌کنند، و همچنین عکس‌های نشر شده در رسانه‌های اجتماعی، بیانگر تعداد بیشتر تلفات است.

خالد ذکریا، سفیر نظام جمهوری اسلامی افغانستان در ایتالیا به دویچه وله گفت: «متاسفانه طالبان مانع ارائه ارقام واقعی شهدا و مجروحین این حادثه شدند. آماری که از سوی منابع معتبر برای ما رسیده نشان دهنده آن است که ۳۹ تن در این واقعه جان باختند که در میان آن‌ها شماری از کارمندان سابقه دار وزارت خارجه نیز شامل هستند.»

از سوی دیگر یک تن از کارمندان وزارت خارجه طالبان در کابل به شرط افشا نشدن هویت‌اش به دویچه وله گفت که از کشته شدن ۱۶ تن از همکاران‌اش در این حمله اطلاع یافته است.

او گفت که این افراد کسانی هستند که در بخش‌های قونسلی، تشریفات، روابط فرهنگی، نشرات، تکنالوژی معلوماتی، آرشیف و ترانسپورت ایفای وظیفه می‌نمودند و از کارمندان سابقه‌دار این وزارت بودند.

چشم‌دید شاهدان عینی نیز خلاف اظهارات طالبان را نشان می‌دهد. یک شاهد عینی واقعه به شرط فاش نشدن نامش به دویچه وله گفت: «زمانی که انفجار صورت گرفت اجساد زیادی در گوشه و کنار افتاده بودند. حدوداً ۲۰ جسد در اطراف محل انفجار افتاده بودند و مردم با موترهای شخصی و بعداً آمبولانس آنها را به سمت شفاخانه انتقال دادند. این که طالبان تعداد تلفات را پنج کشته اعلام کردند، این دور از حقیقت است.»

همچنان غلام سرور، یک تن دیگر از شهروندان افغان می‌گوید: «این بار اول نیست که طالبان آمار تلفات حملات تروریستی را کتمان می‌کنند، چنانچه چند ماه قبل در حمله انتحاری که در مسجد جامع گازرگاه هرات صورت گرفت آمار تلفات را بسیار اندک اعلام کردند در حالی که در آن رویداد بیش از ۱۰۰ نمازگزار کشته و زخمی شدند.»

مراجع صحی دولتی نیز که در گذشته آمار تلفات را به رسانه می‌دادند، حالا در مورد تلفات ابراز نظر نمی‌کنند.

یکتن از مسئولان مطبوعاتی یک شفاخانه دولتی در افغانستان به شرط افشا نشدن هویت‌اش به دویچه وله گفت: «از چند ماه به این سو از سوی اداره اطلاعات و فرهنگ و دفاتر نهادهای امنیتی طالبان به رهبریت مراکز صحی دستور داده شده تا پیرامون آمار و ارقام حملات تروریستی به رسانه‌ها جزئیات ندهند و ارقام باید مطابق به خواست خود نهادهای امنیتی طالبان با رسانه‌ها شریک شود.»

با وصف تماس های مکرر با سخنگویان اداره‌های امنیتی طالبان، آنها حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدند.

طالبان: «یک عضوداعش را» در پیوند به حمله به سفارت پاکستان بازداشت کردیم

این در حالیست که کارشناسان امور نظامی در افغانستان به این باورند که طالبان با کتمان آمار تلفات حملات تروریستی، تلاش می‌کنند این حملات را کوچک جلوه دهند و چنین وانمود کنند که امنیت تامین است.

محمد رضا رسولی، تحلیلگر امور نظامی افغانستان به دویچه وله گفت: «طالبان در نشست دوحه مطابق به توافقنامه شان با آمریکا وعده داده بودند که در راستای کاهش تلفات غیرنظامیان و جلوگیری از حملات تروریستی به خصوص گروه داعش و القاعده اقدام خواهند کرد، اما با وقوع حملات تروریستی اخیر در افغانستان تعهدات طالبان در قبال جامعه جهانی خدشه دار شده و انتقادات زیادی را بر علیه این گروه در قبال داشته است. طالبان همواره کوشش می‌کنند با پایین نشان دادن آمار تلفات، چنین وانمود کنند که وضعیت تحت کنترل است.»

مرتبط:یونیسف و دبیرکل ملل متحد حمله بر مکتب در کابل را محکوم کردند

این اولین باری نیست که ارائه آمار پایین تلفات از سوی طالبان در افغانستان بحث برانگیز می‌شود. در گذشته نیز آمار ارائه شده از سوی ادارات طالبان خصوصاً در رابطه به حملات به مراکز تعلیمی و تحصیلی به مراتب پایین‌تر از آمار جمع‌آوری شده توسط مردم و رسانه‌ها بوده است.

Be the first to comment on "چرا طالبان آمار واقعی تلفات حملات تروریستی را کتمان می‌کنند؟"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*