چین و پاکستان از طالبان خواسته اند تا یک حکومت فراگیر را تشکیل دهند

در پایان سفر شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان به چین، دو کشور در اعلامیه‌ای مشترک، از حکومت طالبان خواسته اند که علاوه بر تشکیل حکومت فراگیر طالبان، جلو استفاده از خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی را بگیرد و علیه این گروه‌‌ها مبارزهٔ جدی کند.

وزارت امور خارجه پاکستان روز شنبه هشتم جون (۱۹ جوزا) از توافق افزایش روابط و همکاری‌های چین و پاکستان در رابطه با افغانستان نیز خبر داده است.

در اعلامیه مشترک آمده است که دو جانب خواستار حمایت از افغانستان و تلاش‌های هماهنگ جامعه جهانی برای پاسخگویی کامل به تهدیدات بشری و اقتصادی این کشور هستند.

اعلامیه گفته است که پاکستان و چین ” حکومت موقت افغانستان [حکومت طالبان] را به ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر و پالیسی‌های معتدل، دنبال‌کردن روابط خوب با همسایگان، عدم استفاده از خاک افغانستان برای اقدامات تروریستی و مبارزۀ جدی علیه تروریزم تشویق می‌کند.”

اسلام‌آباد و بیجینگ گفته اند که هر دو کشور نقش سازنده خود را در کمک به توسعه مستمر افغانستان و ادغام این کشور در جامعه بین‌المللی ایفا خواهند کرد.

این در حالی است که علی باقری، سرپرست وزارت خارجۀ ایران نیز روز گذشته در پیامی به نشست گروه تماس منطقه‌ای که در تهران برگزار شد، گفت که مسلۀ مهم آیندۀ افغانستان است که باید کشورهای منطقه و نیز حکومت طالبان به آن باید توجه خاص کنند.

باقری افزود که حکومت طالبان پیش از به دست گرفتن قدرت در افغانستان، در جریان مذاکرات و نشست‌های مختلف بر ضرورت تشکیل دولتی با حضور همه اقوام و اقشار کشور تاکید داشت.

این دپلومات ایرانی تاکید کرد: “در این زمینه قدم‌های مثبتی هم برداشته شده است ولی با توجه به جمعیت متنوع افغانستان، کشورهای همسایه و منطقه این امید را دارند که با مشارکت هر چه بیشتر مردم افغانستان از اقوام و اقشار مختلف زمینه ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی افغانستان بیشتر فراهم گردد. توجه به موضوع ضرورت تشکیل حکومتی فراگیر در افغانستان در بیانیه‌های نشست‌های همسایگان و منطقه‌ای در همین راستا است.”

کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان و سفیر آن کشور در کابل نیز روز شنبه در نشست گروه تماس منطقه‌ای گفت که حکومت طالبان سفارش ایجاد حکومت فراگیر را مداخله در امور شان نپندارند. او تاکید کرد که ایران با نیت خیر این پیشنهاد را می‌کند.

با این حال، طالبان که در نشست تهران دعوت شده بودند، در این نشست اشتراک نکردند. ذاکر جلالی، رییس اداره سوم سیاسی وزارت خارجهٔ حکومت طالبان، روز شنبه هشتم جون (۱۹ جوزا)، در ایکس نگاشته است که ایران از این نشست “گروه تماس منطقه‌ای” نام برده، در حالی که نمایندۀ روسیه آن را “گروه تماس فارمت مسکو” خوانده است.

جلالی در ادامه نگاشته است: “جانب چین که در شورای امنیت سازمان ملل با گروه بین‌المللی تماس برای افغانستان مخالفت کرده بود، نشست تهران را فرصتی برای رایزنی تلقی می‌نماید. پاکستان آن را رایزنی منطقه‌ای خوانده است. حکومت افغانستان [حکومت طالبان] با وجود آنکه دعوت شده بود، اما شرکت نکرد”.

این مقام وزارت خارجۀ حکومت طالبان تاکید کرده است که توقع دارند تا نشست‌هایی که در رابطه به افغانستان برگزار می‌شوند، در عوض شکل‌دهی ساختارهای جدید “از طریق میکانیزم‌های معمول و جاافتاده” پیش بروند.

منبع

Be the first to comment on "چین و پاکستان از طالبان خواسته اند تا یک حکومت فراگیر را تشکیل دهند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*