کانادا ۱۰۰۰ پناهجوی افغان را از امارت متحده عرب تخلیه می‌کند

مقام‌های کانادایی با اشاره به ادامۀ روند تخلیۀ پناهجویان افغان می‌گویند که قرار است ۱۰۰۰ افغان‌های در معرض خطر از امارت متحده عرب به آن کشور منتقل شوند.

شان فریزر، وزیر مهاجرت کانادا امروز شنبه ۲۷ می (ششم جدی) با نشر تویت‌های از همکاری بشردوستانه قوی میان آن کشور و امارات متحده عرب خبر داده و گفته است که امروز ۲۸۰ افغان از ابوظبی به تورنتو منتقل می‌شود.

وزیر مهاجرت کانادا گفته است: “این دومین پرواز از سه پروازی است که به لطف این مشارکت ۱۰۰۰ پناهجوی افغان را به کانادا منتقل می‌کند…از امارات متحده عرب برای همکاری شان سپاسگزاریم”.

پیش از این، فریزر گفته بود که برنامه اسکان مجدد بشردوستانه کانادا بر اسکان آسیب پذیرترین افغان‌ها به شمول رهبران زن، مدافعان حقوق بشر، اقلیت‌های مذهبی، خبرنگاران و دیگر شهروندان این کشور متمرکز است.

فریزر گفته است که کاناد در حال اسکان مجدد کم از کم ۴۰هزار افغان آسیب‌پذیر است.

در اگست ۲۰۲۱، کانادا تعهد کرد که ۴۰ هزار پناهجوی افغان را که زندگی شان در افغانستان در خطر باشد، می‌پذیرد. کانادا تا اکنون ۳۶هزار نفر از این پناهجویان افغان را پذیرفته است.

سخنگوی اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (آی آر سی سی) حدود سه هفته قبل به صدای امریکا گفت که “کانادا بر تعهد خود مبنی بر اسکان مجدد نزدیک به ۴۰هزار افغان که یکی از بزرگترین برنامه های اسکان مجدد در جهان است، تا پایان سال ۲۰۲۳میلادی متعهد است.”

در میان پناهجویان افغان که تا اکنون در کانادا پذیرفته شده اند، بیش از ده هزار نفر افرادی اند که برای موسسات و برنامه‌های کانادا در افغانستان کار می‌کردند. افزون بر این، بیش از ۱۶ هزار نفر دیگر، به ویژه زنان و فعالان جامعه مدنی، تحت ملاحظات بشردوستانه در این کشور پذیرفته شده اند.

در عین حال، بیش از ۱۸ هزار درخواست اسکان مجدد افغان‌ها توسط سازمان‌های غیر دولتی کانادایی و بین المللی و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تحت بررسی قرار دارد.

برنامه اسکان مجدد از طریق پروازهای چارتر و تجاری از افغانستان و کشورهای سوم انجام می‌شود.

از ۱۵ تا ۳۰ اگست سال ۲۰۲۱ حداقل ۱۲۴هزار نفر از افغانستان خارج شده اند، در حال حاضر هزاران نفر در انتظار خروج از افغانستان استند و هزاران افغان نیز در پاکستان، امارات متحدۀ عرب، قطر و برخی کشورهای دیگر منتظر روند تخلیه به کشورهای غربی استند.

منبع

Be the first to comment on "کانادا ۱۰۰۰ پناهجوی افغان را از امارت متحده عرب تخلیه می‌کند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*