طالبان: گذرگاه تورخم پس از چند ساعت انسداد به روی موترهای باربری بازگشایی شد

گذرگاه تورخم

مقام‌های محلی حکومت طالبان در ولایت ننگرهار می‌گویند که مقام‌های پاکستانی گذرگاه مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان از صبح روز چهارشنبه ششم دسمبر (۱۵ قوس) به روی ترانزیت کالا بسته شده بود، پس از چند ساعت انسداد بازگشایی شد.

مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت ننگرهار گفته اند که این مسیر فقط به روی کالاهای ترانزیتی بسته شده بود و مسافران می‌توانستند از این گذرگاه رفت و آمد کنند.

ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ولایت ننگرهار در اعلامیه‌ای به نقل از عصمت‌الله یعقوب، کمیسار این گروه در تورخم گفته است که پس از گفتگو میان دو طرف این مسیر بازگشایی شده است.

پیش از این کمیسار طالبان در تورخم گفته بود که دلیل بسته‌شدن این مسیر، جلوگیری از ساخت یک دروازه جدید در خاک افغانستان توسط نیروهای سرحدی پاکستان بوده است و به گفتۀ وی جانب پاکستان اقدام به انسداد تورخم به روی کاروان‌های تجارتی کرده بود.

یعقوب گفته است که نیروهای سرحدی پاکستان ناوقت دیشب می‌خواستند، ۲۰ متر پیشتر از دروازه تورخم در خاک افغانستان یک دروازه جدید را به بهانه‌ای نصب تابلو بسازند که جلو آنان گرفته شد. او گفت: “جانب پاکستانی دروازه [تورخم] را به روی ترانزیت بست”.

مقام‌های پاکستانی تا کنون در پیوند به این ادعای کمیسار طالبان در تورخم، تبصره نکرده اند.

این بار نخست نیست که پاکستان گذرگاه تورخم را به روی انتقال اموال تجارتی می‌بندد. به تاریخ ۲۱ نومبر (۳۰ عقرب) نیز مقامات پاکستانی این گذرگاه را به روی اموال تجارتی و ترانزیتی بسته بودند که دوباره در همان روز باز شد.

در ماه نومبر این مسیر بر اساس تصمیم مقامات پاکستانی مبنی بر ممنوعیت سفر افغان‌ها بدون پاسپورت یا ویزه به آن کشور مسدود شده بود. در آن زمان مقامات مرزی پاکستان از رانندگان موترهای باربری افغانستان خواستند که در سفر به پاکستان ویزۀ این کشور را داشته باشند.

گذرگاه تورخم در حالی بسته شده است که در مسیر چمن – سپین بولدک در ایالت بلوچستان پاکستان نیز باشندگان این ساحهٔ مرزی در مخالفت با تصمیم جدید دولت پاکستان برای تردد در دو سوی مرز، از هفته‌ها به اینسو تحصن و تظاهرات می‌کنند.

منبع

Be the first to comment on "طالبان: گذرگاه تورخم پس از چند ساعت انسداد به روی موترهای باربری بازگشایی شد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*