گذرگاه مرزی تورخم به روی لاری‌های اموال تجارتی باز شد

لاری‌های حامل مواد غذایی و دارویی روز شنبه ۲۵ فبروری (ششم حوت) پس از بازگشایی گذرگاه مرزی تورخم اجازهٔ عبور و مرور را یافتند.

گذرگاه تورخم به تاریخ ۱۹ فبروری توسط افغانستان مسدود شد و ساعاتی پس از آن، افراد این گروه با نظامیان پاکستانی در این بندر درگیر شدند.

روابط بین دو کشور پس از به قدرت رسیدن دولت جدید در آگست ۲۰۲۱ تیره شده است، زیرا اسلام آباد افغانستان را به پناه دادن به گروه های تندرو که حملاتی را در خاک این کشور انجام داده اند، متهم می کند، اتهامی که افغانستان بار‌ها آن را رد کرده اند.

در بیش از ۱۸ ماه گذشته، نیروهای افغانستان چندین بار در گذرگاه‌های مرزی با نیروهای پاکستانی درگیر شده اند، درگیری‌هایی که تا حالا چند بار سبب مسدود شدن موقت گذرگاه‌های سرحدی میان دو کشور شده است.

مسلم خاکسار، یک مقام گمرک افغانستان برای ولایت ننگرهار، گفته است که گذرگاه تورخم ساعت شش صبح روز شنبه به وقت محل بر روی لاری‌های حامل مواد غذایی و ادویه باز شد.


خاکسار گفت که حالا گذرگاه تورخم هم به روی تاجران باز است و هم برای غیرنظامیان که به دو طرف سرحد رفت و‌ آمد می‌کنند.

در همین حال، یک مسوول گمرک پاکستان در گذرگاه تورخم گفته است که لاری‌های حامل برنج، مواد ساختمانی، ادویه و سایر مواد خوراکی به داخل افغانستان عبور کردند. به گفتهٔ این مسوول گمرکی، لاری‌های حامل ذغال سنگ، ترکاری و میوه از افغانستان وارد پاکستان شد.

او اما گفت که هنوز هم ۱۴۰۰ لاری حامل کالا‌های تجارتی در سرحد تورخم منتظرند تا وارد قلمرو افغانستان شوند.

یک مقام پاکستانی به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته بود که دروازهٔ تورخم پس از آن بسته شد که مرزبانان پاکستانی از ورود مسافری که یک بیمار را همراهی می‌کرد به پاکستان جلوگیری کردند. اما مقامات پاکستان به طور رسمی تا حالا این موضوع را تایید و یا رد نکرده اند.

به تعقیب آن، درگیری مسلحانه میان نیروهای سرحدی افغانستان و نیروهای سرحدی پاکستان روز دوشنبه در گذرگاه تورخم رخ داد و هر دو جناح یکدیگر را به آغاز خشونت متهم کردند.

مناقشات مرزی میان نیروهای سرحدی افغانستان و نیروهای سرحدی پاکستان در حالی رخ داده است که افغانستان و پاکستان هر دو با بحران اقتصادی مواجه اند.

پس از مسلط شدن دولت جدید در افغانستان در آگست ۲۰۲۱، کمک‌های جامعهٔ بین المللی به طور چشمگیر برای افغانستان کاهش یافت، اقدامی که میلیون‌ها شهروند این کشور را با مشکلات طاقت‌فرسای اقتصادی مواجه کرده است.

پاکستان نیز به دلیل افزایش قیمت انرژی و بحران ارز خارجی دچار مشکلات جدی شده است. شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، روز جمعه ۲۴ فبروری (پنجم حوت) گفت که پاکستان ناگزیر است شرایط سخت قرارداد با صندوق بین المللی پول را بپذیرد تا راه نجاتی برای بحران اقتصاد کشورش فراهم شود.

اما دو حمله جداگانه در ماه های جنوری و فبروری در شهرهای بزرگ پیشاور و کراچی که در اثر آن ده ها نفر که اکثر شان پولیس بودند و توسط طالبان پاکستان سازماندهی شده بود، روابط اسلام‌آباد با کابل را بیشتر تیره کرد. تحریک طالبان پاکستان روابط عمیقی با گروه برسرقدرت در افغانستان دارد.

به تعقیب این حملات،یک هیات بلندپایۀ پاکستانی که در راس آن خواجه محمد آصف، وزیر دفاع آن کشور، قرار داشت، در یک سفر از قبل اعلام ناشده روز چهارشنبه ۲۲ فبروری (سوم حوت) وارد کابل شده و با مقامات دولت افغانستان در مورد مبارزه با تندروان، روابط تجارتی و اقتصادی صحبت کرد.

منبع

1 Comment on "گذرگاه مرزی تورخم به روی لاری‌های اموال تجارتی باز شد"

  1. آینده‌ای نزدیک تر می بینیمش چهاکه می‌شود
    رستگاری در دو جهان نصیب دوستان الله ج مقدر است

Leave a comment

Your email address will not be published.


*