گزارش انستیتوت صلح امریکا درباره تهدیدهای احتمالی از افغانستان و پاکستان

انستیتوت صلح امریکا می‌گوید که ممکن است تهدیداتی از خاک افغانستان و پاکستان برای امریکا و متحدانش ایجاد شود.

 گزارش نهایی این انستیتوت در مورد مبارزه با هراس‌افگنی در افغانستان و پاکستان، روز گذشته (سه‌شنبه) منتشر شده است.

این گزارش که توسط گروه ارشد مطالعاتی انستیتوت صلح امریکا پس از تحقیق‌ها منتشر شده، بیان می‌کند که «برخی از سیاست‌گذاران به این باورند که مبارزه امریکا با هراس‌افگنی ، به ویژه در افغانستان و پاکستان، ممکن است توجه امریکا را از رقابت‌های استراتژیکی که با روسیه و چین دارد، منحرف سازد.»

در بخشی از این گزارش آمده است که اگر امریکا نتواند جلوی حملات از خاک افغانستان و پاکستان را بگیرد، اعتبار آن آسیب خواهد دید.

گزارش مدعی است که با وجود تعهدات «طالبان» برای جلوگیری از تهدیدها به کشورهای دیگر، هنوز ارتباطاتی با برخی گروه‌ها دارند؛ اما مبارزه امارت اسلامی در برابر شاخه خراسان داعش در کاهش خشونت‌ها مؤثر بوده است.

در بخش دیگری از گزارش آمده است که «گروه‌های هراس‌افگن در تلاش برای بی‌ثبات‌سازی پاکستان هم هستند. تحریک طالبان پاکستان که شهروندان امریکایی را هدف قرار داده و برنامه‌ریزی برای حمله‌های در برابر امریکا داشته، اکنون خسارات زیادی به پاکستان وارد کرده و ممکن است به یک تهدید بزرگ برای منطقه تبدیل شود.»

بر اساس گزارش، تهدیدات هراس‌افگنی از افغانستان و پاکستان می‌توانند در منطقه برای هند، متحد بزرگ امریکا، خطرناک باشند.

  • برای کاهش تهدیدهای هراس‌افگنی، وارد کردن فشار بر “طالبان” و به جای منزوی‌سازی آن‌ها، فعال نگه‌داشتن کانال‌های ارتباطی برای مبارزه با هراس‌افگنی
  • بهبود وضعیت نظامی و استخباراتی برای جلوگیری از حمله‌های هراس‌افگنی
  • تقویت روابط با پاکستان در زمینه مبارزه با هراس‌افگنی
  • آمادگی برای مقابله با حمله‌های احتمالی هراس‌افگنی در امریکا و در خارج از امریکا بر متحدان آن

پیشنهادات اند که از سوی این انستیتیوت به دولت و سیاست‌گذارن امریکا ارایه شده تا چگونگی فعال‌سازی دوباره استراتژی ضد هراس‌افگنی واشنگتن در افغانستان و پاکستان را بررسی کنند.

انستیتوت صلح امریکا در حالی از تهدیدهای امنیتی از افغانستان هشدار می‌دهد که امارت اسلامی هم‌واره اعلام کرده است که خاک افغانستان تهدیدی برای دیگران نیست.

منبع

Be the first to comment on "گزارش انستیتوت صلح امریکا درباره تهدیدهای احتمالی از افغانستان و پاکستان"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*