آنتونی بلینکن با ارایه‌ی اسناد کامل بررسی خروج امریکا از افغانستان موافقت کرد

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفت آنتونی بلینکن با درخواست او برای ارایه تمام اسناد محرمانه مربوط به خروج امریکا از افغانستان موافقت کرده است.

مایکل مک‌کال گفت فعلآ جلسه بررسی طرح اتهام سرپیچی وزیر خارجه از دستور کانگرس را به تعویق می‌اندازد.

مک‌کال گفت که «این اسناد اطلاعات مهمی را برای تحقیقات مربوط به خروج نیروها در اختیار ما قرار خواهد داد.»

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در ماه جدی ١٤٠١ از وزارت خارجه‌ی آن‌ کشور خواسته بود تا مجموعه‌ای از اسناد دولتی در مورد خروج نیروها را در اختیار این کمیته قرار دهد. اما، وزیر خارجه امریکا با ارایه بخشی از این اسناد موافقت نکرده بود.

این اسناد شامل متن مصاحبه‌ها با مقام‌ها و ماموران امریکایی است که مسوول برنامه‌ریزی و مدیریت خروج سربازان امریکایی از افغانستان بودند و جز گزارش بررسی‌های وزارت خارجه است که بعد از خروج آشفته نیروهای امریکایی از کابل تهیه شد.

آقای مک‌کال هفته گذشته بلینکن را تهدید کرده بود که اگر این اسناد را به کمیته روابط خارجی مجلس ارائه نکند، جلسه بررسی طرح اتهام سرپیچی وزیر خارجه از دستور کانگرس را که جرم محسوب می‌شود، روز پنج‌شنبه (۱۷ حوت) برگزار خواهد کرد.

وی گفت که شب گذشته «صحبت تیلیفونی خوبی» با بلینکن داشته و به او اطمینان داد که امروز اسناد را در اختیار کمیته روابط خارجی قرار خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز گفت که با کمیته مجلس نمایندگان برای حل این موضوع در تماس اند.

این کمیته ماه هاست که به دنبال اطلاعات بیشتر از وزارت امور خارجه در مورد خروج از افغانستان در آگست ۲۰۲۱ می‌باشد. جمهوری‌خواهان و برخی از دموکرات‌ها می‌گویند که حکومت بایدن هیچ‌گاه گزارش کاملی از عملیات هرج و مرج خروج که در جریان در آن ۱۳ نظامی امریکایی کشته شدند، ارایه نکرد.

جمهوری‌خواهان می‌گویند که ارایه اسناد به تکمیل تحقیقات آنها و شکل دادن به مصوبه‌ای برای جلوگیری از تکرار از «اشتباهات فاجعه بار» در آینده کمک خواهد کرد.

منبع

Be the first to comment on "آنتونی بلینکن با ارایه‌ی اسناد کامل بررسی خروج امریکا از افغانستان موافقت کرد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*