تاکید اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بر رفع ممنوعیت‌های ترانزیتی از سوی پاکستان

مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری در دیدار با رزا اوتونبایوا، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، از حکومت موقت پاکستان خواسته تا بربنیاد قوانین جهانی ترانزیتی به کالاهای بازرگانان از مسیر پاکستان اجازه ورود بدهد.

محمد یونس مومند، معاون اول این اتاق می‌افزاید که حدود دو میلیارد دالر کالا از بندر کراچی به افغانستان انتقال پیدا می‌کند و وضع محدودیت‌ها زیان‌های هنگفت مالی به بازرگانان وارد می‌کند.

آقای مومند در این باره گفت: «بربنیاد قوانین اساسی ترانزیت اموال سرمایه‌گذاران و براساس قانون افتأ و کشورهای سارک براساس همین قانون‌ها باید به اموال ترانزیتی سرمایه‌گذاران اجازه داده شود.»

این درحالی‌ست که نزدیک به یک ماه از محدودیت‌های وضع شده به کالاهای ترانزیتی افغانستان از مسیر پاکستان می‌گذرد و تا اکنون مشکلات بازرگانان برطرف نشده است.

در همین حال، وزارت تجارت پاکستان در خبرنامه‌ای از ممنوعیت ترانزیت برخی از اقلام تجارتی به افغانستان خبر داده است.

در این خبرنامه آمده است که کالاهایی که از طریق پاکستان در آب‌های آزاد به افغانستان منتقل می‌شوند، باید اجازه صادرشدن دوباره به افغانستان را از پاکستان داشته باشد.

اما اتاق تجارت مشترک افغانستان-پاکستان می‌گوید که محدودیت‌های پاکستان به کالاهای ترانزیتی افغانستان در نزدیک به یک ماه میلیون‌ها دالر به بازرگانان زیان وارد کرده و با ادامه این محدودیت‌ها آنان مجبور اند تا از راه‌های بدیل کالاهای شان را انتقال دهند.

نقیب‌الله صافی، رییس اجرایوی اتاق تجارت مشترک افغانستان-پاکستان گفت: «شرایط که از طرف پاکستان به اموال ترانزیتی سرمایه‌گذاران افغان وضع کرده است از همان خاطر در بندر کراچی بیش از سه هزار کانتینر روان است با گذشت هر روز به هر کانتینر جریمه اضافه می‌شود.»

از سویی هم، امارت اسلامی اطمینان می‌دهد که با پاکستان در گفت‌وگو هستند تا به چالش‌های بازرگانان رسیدگی کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در این باره به طلوع‌نیوز گفت: «ما با طرف پاکستان صحبت کردیم که هرچه زودتر محدودیت‌ها برداشته شود و اجازه داده شود اموال تجارتی افغانستان به افغانستان بیاید و اموال که ترانزیت می‌شود اجازه داده شود.»

پیش از این، پاکستان نیز گذرگاه تورخم را به مدت ده روز بسته کرده بود که زیان‌های هنگفت مالی را به بازرگانان دو طرف وارد کرده است.

منبع

Be the first to comment on "تاکید اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بر رفع ممنوعیت‌های ترانزیتی از سوی پاکستان"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*