ادامه‌ی واکنش‌های جهانی به اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان

سه روز پس از آغاز روند اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان، این اقدام اسلام‌آباد هنوزهم واکنش‌های داخلی و خارجی را به همراه داشته است.
شورای امنیت ملی کاخ سفید، سازمان ملل متحد و نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان، در واکنش به این اقدام پاکستان، خواهان پشتیبانی از مهاجران افغان شده‌اند.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفت: «پاکستان از سیاست‌های خود در قبال پناهندگان و پناهجویان و احترام به آنان صحبت می‌کند. واضح است که ما می‌خواهیم ببینیم که همه کشورها هرچه در توان دارند برای کمک به پناهندگان و پناهجویان انجام دهند و این مورد قطعا شامل دوستان پاکستانی ما درباره افغان‌هایی می‌شود که می‌خواهند از این کشور فرار کنند.»
استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد از پاکستان خواسته که به پشتیبانی از افغان‌های آسیب‌پذیر که به دنبال تضمین امنیت شان هستند، ادامه دهد.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: «پس از اعلام دولت پاکستان در مورد طرح اخراج مهاجران غیرقانونی از این کشور که اکثر آنان افغان‌ها هستند، همکاران ما در کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل از پاکستان می‌خواهند که به پشتیبانی خود از همه افغان‌های آسیب‌پذیر که به دنبال تضمین امنیت شان هستند، ادامه دهد.»
از سویی هم، رینا امیری، نماینده امریکا در بخش زنان و حقوق بشر افغانستان، و زلمی خلیل‌زاد نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان نیز در شبکه‌ی اجتماعی اکس شان درباره اخراج مهاجران افغان گفت‌وگو کرده‌اند.
آقای خلیل‌زاد از پاکستان خواهان توقف اخراج اجباری مهاجران افغان شده است.
با این حال، سرپرست وزارت خارجه و دفاع امارت اسلامی با انتقاد از این اقدام پاکستان، از این کشور می‌خواهد تا هرچه زودتر این روند را متوقف کند.
این مقام‌های بلندپایه امارت اسلامی می‌گویند که پاکستان به دلایل نامعلوم مهاجران افغان را اخراج می‌کند و این اقدام، روابط میان کابل و اسلام‌آباد را تیره کرده است.
مولوی محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع در این باره گفت: «رژیم پاکستان هر کاری که می‌کند باید عواقب آن را بسنجد و به اندازه‌ای کشت کند که آن را بتواند درو کند.»
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه در دیدار با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان، از روند اخراج مهاجران افغان از پاکستان انتقاد کرده، افزوده که اسلام‌آباد تلاش می‌کند تا از مسایل مهاجران، برای مقاصد مختلف سوء استفاده کند.
سخنگوی وزارت خارجه در شبکه‌ی اجتماعی اکس نوشته است که رزا اتونبایوا نیز در ادامه سخنانش از کمک‌های سازمان ملل متحد برای مهاجران افغان اطمینان داده است.
عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه گفت: «پاکستان در تلاش است تا از مسایل بشردوستانه و پناهجویان برای مقاصد مختلف سوء استفاده کند و در این زمینه حتی به سخنان و عقاید مردم خود و سیاست‌مداران و کارشناسان خود گوش نمی‌دهد.»

منبع

Be the first to comment on "ادامه‌ی واکنش‌های جهانی به اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*