اداره حفاظت از کودکان: عودت‌کنندگان افغان در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری‌ها هستند

سازمان حفاظت از کودکان (Save the Children) از بازگشت عودت‌کنندگان افغان از پاکستان به افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که هزاران عودت‌کننده به طور فزاینده‌ای با تهدید سطح بالای ابتلا به بیماری‌های خطرناک روبرو استند.

این سازمان روز جمعه ۱۷ نومبر (۲۶ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که هزاران مهاجر افغان که در هفته‌های اخیر از پاکستان وارد افغانستان شده‌ اند، سطوح هشداردهنده‌ای از بیماری‌های جدی را تجربه می‌کنند که به سرعت در حال تشدید است، از جمله اسهال حاد خطرناک و بسیار مسری.

اعلامیه گفته است: “در ماه گذشته بیش از ۳۰۰۰ مورد عفونت حاد تنفسی و ۱۲۰۰ مورد اسهال در کودکان در مراکز بهداشتی سازمان حفاظت از کودکان گزارش شده است. خانواده‌هایی که دسترسی محدودی به آب تمیز برای آشامیدن و شستن دارند و یا به دلیل کمبود تشناب مجبور به اجابت مزاج در فضای باز هستند، باعث این امر می‌شود”.

این سازمان گفته است که عفونت‌های شدید تنفسی احتمالاً به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض طوفان‌های گرد و غبار، پناهگاه‌های دود آلود سرپوشیده، سایر افراد بیمار و هوای بسیار سرد است، زیرا بسیاری از خانواده‌ها با لاری‌های سر باز و پر ازدحام به افغانستان سفر کرده ‌اند.

طبق آمار سازمان ملل متحد، حدود ۲۸۶هزار نفر از اول اکتوبر از پاکستان به افغانستان بازگشته اند که ۱۳۹هزار نفر تنها در ماه نومبر وارد افغانستان شده اند.

حکومت پاکستان به تاریخ سوم اکتوبر تصمیم گرفت ۱.۷ میلیون مهاجر فاقد مدارک قانونی را از کشور اخراج کند و به مهاجرین غیرقانونی تا اول نومبر مهلت داد تا داوطلبانه این کشور را ترک کنند، در غیر آن پس از مهلت تعیین‌شده، این مهاجرین بازداشت و با جبر به کشورشان بازگردانده خواهند شد.

سازمان حفاظت از کودکان گفته است که ۸۰ درصد افرادی را که به افغانستان باز می‌گردند، زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و یک نفر از هر چهار عودت‌کننده کودک زیر پنج سال و بیش از ۶۰ درصد آن کودکان زیر ۱۷ سال و کمتر از آن استند.

اعلامیۀ این سازمان گفته است: “بسیاری از خانواده‌های عودت‌کننده متوجه شده اند که جایی برای زندگی ندارند، پولی برای غذا ندارند و در پناهگاه‌های معمولی در وضعیت ناامیدکننده و بدتر به سر می‌برند”.

شریفه یک زن ۲۰ سالۀ افغان که اخیراً به افغانستان برگشته، به این سازمان گفته است که جمعیت در تورخم بسیار زیاد است و برای کودکان و زنان مناسب نیست.

او گفته است: “شب سرد می‌شود و بچه‌ها لباس گرم ندارند. همچنین تعداد کمی تشناب و آب آشامیدنی کافی وجود ندارد. ما حداقل یک سرپناه مناسب برای خود می‌خواهیم”.

شیرین ۴۰ ساله، که پس از بازگشت به افغانستان در کمپ زندگی می‌کند، نیز گفته است که در زیر خیمه‌ای با خانواده، عروس و نواسه ۱۸ ماهه اش شب و روز را سپری می‌کند.

او گفته است: “نواسۀ من به لباس گرم و سرپناه نیاز دارد، با این حال چهار شب را بیرون از خانه بدون سرپناه و حتی خیمه گذرانده ایم. دخترم فرزانه به دلیل سردی هوا مریض شد و حالا تب و سرماخوردگی دارد”.

فهیمه داکتری که با سازمان حفاظت از کودکان کار می‌کند، از وضعیت سلامتی کودکان نگرانی کرده و گفته است که اکثر آنها معده دردی دارند، به دلیل نبود آب تمیز و امکانات بهداشتی مناسب، نمی‌توانند دست‌های خود را به درستی بشویند، سرویس بهداشتی مناسبی وجود ندارد و این کودکان غذای منظم و مناسبی دریافت نمی‌کنند.

او گفته است: “اگر مدت طولانی‌تری اینجا بمانند یا شرایط ادامه پیدا کند و هوا سردتر شود، خطرات زیادی برای سلامتی کودکان به همراه خواهد داشت. شب اینجا هوا سرد می‌شود و تامین رفاه کودکان در داخل این خیمه‌ها مشکل است. این مشکل می تواند بر سلامت کودک و مادر تاثیر منفی بگذارد”.

این داکتر تاکید کرده است که نیاز مبرمی به تهیه لباس گرم برای کودکان و همچنان تهیه اقلام ضروری مانند نوار بهداشتی و لباس زیر برای زنان جوان وجود دارد.

ارشاد ملک، رییس سازمان حفاظت از کودکان در افغانستان گفته است که تشدید موارد عفونت‌های حاد تنفسی و اسهال دلیل اصلی نگرانی است.

به گفتۀ او با ادامه هجوم مردم، چالش‌های مرتبط با تامین آب و امکانات بهداشتی کافی، به‌ویژه برای خانواده‌ها و دختران، بیشتر می‌شود و نیاز فوری به راه‌های حل‌ جامع و پایدار برای رسیدگی به بحران بالقوه سلامت و تضمین رفاه جمعیت ورودی بسیار مهم است.

ملک تاکید کرده است: “این خانواده‌های عودت‌کننده تقریباً بدون هیچ چیز به افغانستان می‌رسند و با واقعیتی تلخ روبرو می‌شوند، تضاد آشکار با ثباتی که به شدت به آن نیاز دارند”.

او گفت که به یک راه حل جامع و پایدار برای اطمینان از رفاه عودت‌کنندگان نیاز فوری وجود دارد، چون به باور وی، به دلیل بحران انسانی موجود، زمستان قریب‌الوقوع فوریت برای کمک‌های فوری را تشدید می‌کند.

منبع

Be the first to comment on "اداره حفاظت از کودکان: عودت‌کنندگان افغان در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری‌ها هستند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*