ادعای انستیتوت صلح امریکا؛ تهدیدها از افغانستان و پاکستان افزایش میابد

انستیتوت صلح ایالات متحده در یک گزارش تازه ادعا کرده است که  تهدیدهای هراس‌افگنی از افغانستان و پاکستان در برابر امریکا در حال افزایش است.

در گزارش این نهاد هم‌چنان ادعا شده که در افغانستان فضای رو به رشدی به گروه‌های هراس‌افگن در مقایسه به قبل از خروج ایالات متحده از این کشور ایجاد شده است. شاخه خراسان داعش در این گزارش هم‌چون تهدیدی فراتر از منطقه عنوان شده است.

در این گزارش آمده است: «دومین نتیجه‌ی که گروه مطالعه به آن دست یافت، این است که تهدیدهای تروریستی در برابر منافع ایالات متحده از افغانستان و پاکستان به‌طور پیوسته در حال افزایش است و افغانستان فضای رو به رشدی را برای گروه‌های تروریستی در مقایسه با دوره قبل از خروج ایالات متحده ارایه می‌دهد.»

مایکل مک‌کال رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده به روزنامه واشنگتن پست گفته است: «یک دلیل دیگر که من در بسیاری از جلسات اطلاعاتی، دریافت می‌کنم، صعود گروه دولت اسلامی خودکش داعش در افغانستان است. ما نمی‌خواهیم که افغانستان دوباره به زمینه آموزش برای القاعده و داعش تبدیل شود اما دقیقاً همین اتفاق رخ می‌دهد و اگر توجه نکنیم، این یک تهدید جدی به کشور خواهد بود.»

هم‌زمان با این وزارت خارجه روسیه در نشستی از همکاری مشترک مسکو با تاجیکستان در پیکار با هراس‌افگنی و تهدیدها از جمله از افغانستان سخن زده است.

ماریا زاخارووا سخن‌گوی وزارت خارجه روسیه در این باره گفته است: «مایلیم توجه را به سطح بالای تعامل بین مقام‌های ذیصلاح روسیه و تاجیکستان در مبارزه با تهدید تروریستی جلب کنیم. مبنای عینی این امر شباهت مواضع ما در مورد مسائل جاری دستور کار بین‌المللی ضد تروریسم و ​​ضد افراطگرایی و همچنین وجود چالش‌ها و تهدیدهای مشترک از جمله موارد مرتبط با فعالیت تعدادی از سازمان‌های تروریستی بین‌المللی است، در افغانستان و فعالیت مضر آن‌ها در گسترش ایدئولوژی افراطی در کشورهای منطقه.»

هرچند که امارت اسلامی در باره گزارش انستیتوت صلح ایالات متحده و وزارت خارجه روسیه چیزی نگفته؛ اما پیش از این حضور گروه‌های هراس‌افگن در خاک افغانستان را به شدت رد کرده است.

زلمی افغان‌یار آگاه سیاسی به طلوع‌نیوز گفت: «این گزارش امریکایی‌ها موج‌سواری سیاسی است. منافع ملی افغانستان در طول ۴۳ سال گذشته از طرف امریکا و پاکستان مورد هدف قرار گرفت. اگر تعامل می‌خواهند، باید بر محور حفظ منافع جانبین باشد.»

پیش از این نیز وزارت خارجه ایالات متحده امریکا از امارت اسلامی خواسته بود تا به تعهداتی که در امر پیکار با هراس‌افگنی انجام داده، پابند بماند.

منبع

Be the first to comment on "ادعای انستیتوت صلح امریکا؛ تهدیدها از افغانستان و پاکستان افزایش میابد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*