ارزیابی اطلاعاتی امریکا: خطر هراس‌افگنی از افغانستان کاهش یافته است

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام ارشد استخباراتی امریکای گزارش داده است که بربنیاد ارزیابی‌های اطلاعاتی اخیر این کشور، بعید است که القاعده در افغانستان و پاکستان احیا شود.

این دو مقام امریکایی افزوده‌اند که بربنیاد این ارزیابی، شاخه خراسان گروه زیر فشار فزاینده امارت اسلامی و بسیاری از رهبران کلیدی این گروه در ماه‌های اخیر از افغانستان فرار کرده‌اند.

در بخشی از این گزراش آمده است: «داعش خراسان تحت فشار فزاینده “طالبان” بوده و بسیاری از رهبران کلیدی آن در ماه‌های اخیر از افغانستان فرار کرده‌اند و همچنان تهدید القاعده اکنون به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده است.»

در همین حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی یک بار دیگر تاکید می‌کند که هیچ گروه هراس‌افگن در خاک افغانستان حضور ندارد.

آقای مجاهد به طلوع‌نیوز گفت: «حکومتی را ساختیم که امنیت را تامین کرده، در این راستا شکی نیست. جهت‌ها هم این را هم بپذیرد که افغانستان امن است و برای کسی تهدید و مشکل‌آفرین نیست.»

برخی آگاهان مسایل سیاسی از حکومت سرپرست می‌خواهند تا برای اطمینان جامعه جهانی، اقدامات لازم در برابر گروه‌های هراس‌افگن به ویژه شاخه خراسان داعش را روی دست گیرد.

اسدالله ندیم، آگاه مسایل نظامی گفت: «سخت‌گیری حکومت طالبان در برابر داعش در حال حاضر ملموس است و این که یک مقام امریکایی اظهار خوش‌بینی می‌کند، یک قدم مثبت است.»

جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا نیز پیش از این گفته بود که پیش‌بینی‌های او درباره عدم حضور القاعده در افغانستان با همکاری امارت اسلامی درست بوده است.

منبع

Be the first to comment on "ارزیابی اطلاعاتی امریکا: خطر هراس‌افگنی از افغانستان کاهش یافته است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*