امریکا:‌ طالبان باید اطمینان بدهند که حملات تروریستی از افغانستان راه اندازی نمی‌شود

کارین ژان پیر، سخنگوی قصر سفید، روز دوشنبه ۱۸ مارچ (۲۸ حوت) گفت که طالبان باید اطمینان بدهند که حملات ترورستی از افغانستان راه اندازی نمی‌شود.

این اظهارات سخنگوی قصر سفید پس از آن بیان شد که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، حملات هوایی یکشنبه شب پاکستان بر دو ولسوالی ولایت‌های پکتیکا و خوست را به شدت محکوم کرده و آنرا تجاوز بر خاک افغانستان خواند.

مجاهد با نشر اعلامیه‌ای گفت که نیروهای هوایی پاکستان در ساحهٔ لمن ولسوالی برمل ولایت پکتیکا و ساحهٔ افغان- دوبی ولسوالی سپیره ولایت خوست بر خانه‌های مسکونی بمباران کردند. او گفت که در نتیجۀ این حملات هوایی سه زن و سه کودک در پکتیکا و دو زن در خوست جان باختند.

ژان پیر در پاسخ به پرسشی گفت: “ما از تلفات جانی و جراحات ناشی از حملات در پاکستان و کشته شدن غیرنظامیان در جریان حملات در افغانستان، عمیقا متاثر استیم” اما این مقام قصر سفیداز طالبان نیز خواست تا به گروه‌های تروریستی اجازه حملات را ندهند.

او گفت: ”ما از طالبان می‌خواهیم تا اطمینان بدهند که حملات تروریستی از خاک افغانستان راه اندازی نمی‌شود. ما از پاکستان نیز می‌خواهیم تا از خویشتنداری کار بگیرد و اطمینان حاصل کند که در جریات تلاش‌های ضد تروریزم، غیرنظامیان آسیب نمی‌بینند.”

ژان پیر از مقامات پاکستان و طالبان همچنین خواست تا اختلافات شان را از طریق گفتگو حل کنند.

این مقام قصر سفید افزود: “ما متعهدیم تا اطمینان حاصل کنیم که افغانستان دیگر هیچگاهی به پناهگاه امن تروریست‌هایی تبدیل نمی‌شود که می‌خواهند به ایالات متحده یا سایر شرکا یا متحدان ما آسیب برسانند. بنابراین، ما این موضوع را کاملاً واضح کرده‌ایم و در این راستا ثابت قدم استیم.”

پیش از این، حکومت پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفت است که هدف عملیات امروزی که بر اساس معلومات استخباراتی انجام شد “تروریست‌های مرتبط با گروه حافظ گل بهادر” بودند. در اعلامیه گفته شده است که گروه بهادر در کنار تحریک طالبان پاکستان، مسوول حملات متعدد تروریستی در داخل پاکستان بوده که سبب مرگ صدها غیرنظامی و نیروهای امنیتی شده است.

در این اعلامیه همچنان آمده است که در جریان دو سال گذشته، پاکستان به کرات نگرانی‌هایش را در مورد حضور گروه‌های تروریستی، به شمول تحریک طالبان پاکستان در داخل افغانستان با طالبان افغان شریک کرده است.

اما طالبان افغان می‌گویند که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده شود.

منبع

Be the first to comment on "امریکا:‌ طالبان باید اطمینان بدهند که حملات تروریستی از افغانستان راه اندازی نمی‌شود"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*