انفجار ماین در غزنی جان نه کودک را گرفت

مقامات وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان می‌گویند که نه کودک در نتیجه انفجار ماین در غزنی کشته شدند.

جانان سایق، سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که این انفجار روز یکشنبه ۳۱ مارچ (۱۲ حمل) در روستای زدران ولسوالی گیروی ولایت غزنی به وقوع پیوست.

به گفتهٔ سایق در این رویداد ماینی که از دوران جنگ‌های پیشین به جا مانده بود، هنگامی که کودکان سرگرم بازی بودند، منفجر شد.

پیش از این حمیدالله نثار، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان درغزنی به خبرگزاری فرانس پرس گفته بود که در این رویداد پنج دختر و چهار پسر بین چهار تا ده سال، جان باختند.

همچنان بر اساس گزارش این خبرگزاری، در نتیجه انفجار مشابه در هرات یک کودک کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند.

افغانستان از رهگذر موجودیت ماین و مواد منفجر ناشده یکی از آلوده ترین کشورها در جهان است.

هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان (یوناما) روز دوشنبه اول اپریل (۱۳ حمل) با نشر پیامی در ایکس گفت که طی سالیان متمادی ده‌ها هزار غیرنظامی از جمله زنان و کودکان در اثر انفجار ماین‌ها، مهمات منفجرناشده بجامانده از جنگ در این کشور کشته و زخمی شده اند.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد در حال حاضر ۲.۴ میلیون نفر در افغانستان از معلولیت رنج می‌برند که بیشتر این افراد قربانی رویدادهای انفجاری اند.

یوناما گفته است که ۳۰۱۱ کیلومتر مربع زمین در افغانستان از وجود ماین‌ها و مهمات منفجرناشده پاکسازی شده است، اما هنوز برای پاکسازی ماین‌ها و مهمات باقی‌مانده از جنگ در این کشور به کار بیشتر نیاز است.

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ گفته است که تلفات ناشی از ماین و مواد منفجرناشده در افغانستان از زمان مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ تا به حال افزایش یافته است.

به گفته این کمیتۀ، به دنبال تغییر نظام در افغانستان، بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های تمویل‌کننده، کمک‌های مالی خود را متوقف کردند و این موضوع منجر به کاهش چشمگیر منابع و بودجه برای پاکسازی ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده در این کشور شده است.

منبع

Be the first to comment on "انفجار ماین در غزنی جان نه کودک را گرفت"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*