اهمیت ویتامین دی بر صحت و نشانه‌های کمبود این ویتامین در بدن

با فرارسیدن خزان و زمستان که توام با کوتاه شدن روزها است، مردم برای دوری از سرما ترجیح می‌دهند در داخل ساختمان‌ها به سر ببرند تا اینکه در بیرون و معروض به شعاع آفتاب باشند؛ در چنین وضعیت، کمبود ویتامین‌ دی در بدن انسان نسبت به سایر فصل‌های سال شایعتر می‌شود.

ویتامین دی برای فعالیت‌های زیاد بدن حایز اهمیت است، اما بر اساس اطلاعات نشر شده در وبسایت انستیتیوت صحت ایالات متحده،‌ این ویتامین مسوول عمدهٔ جذب کلسیم در بدن است. کلسیم برای سلامت و نیرومندی استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان، مهمترین عنصر است.

افزون بر این، ویتامین دی در عملکرد و قوای سیستم معافیتی بدن فعالیت عضلات و رشته‌های اعصاب نقش به سزایی را بازی می‌کند.

عمده‌ترین منابع ویتامین دی، غذای روزمره و متمم‌های حاوی این ویتامین است. با اینحال بر اساس آمار دانشگاه یل، بیش از یک سوم امریکایی‌ها ، به ویژه سالمندان، افراد چاق و اضافه وزن، کسانی‌که در پرستارخانه‌ها و خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند، بیشتر با کمبود ویتامین دی معروض اند.

همچنین، در اثر تماس مستقیم جلد انسان با شعاع آفتاب، ویتامین دی به گونهٔ طبیعی در بدن نیز تولید می‌شود. اما استعمال کریم های‌ ضد شعاع آفتاب، سپری کردن ساعات روز در داخل اتاق‌ سبب می‌شود که بدن در تماس مستقیم با نور خورشید قرار نگیرد و در نتیجه، ویتامین دی به گونهٔ طبیعی آن در بدن تولید نشود.

چگونه می‌توان به کمبود ویتامین دی در بدن پی‌برد؟

ویتامین دی در عملکرد سیستم معافیتی بدن نقش عمده بازی کرده و برای جلوگیری از ابتلا به ریزش‌های موسمی و سرماخوردگی کمک می‌کند. اگر یک فرد پیهم بیمار می‌شود و به ویژه در موسم سرما ریزش می‌کند، باید به کمبود ویتامین دی در بدن وی مشکوک شد.

از آنجاییکه ویتامین دی در سلامت و عملکرد استخوان، عضلات و اعصاب نقش دارد، کمبود آن سبب دردهای مزمن در بدن شده می‌تواند. دردهای عضلات و استخوان و شخی عضلات را می‌توان به عنوان یک نشانه‌ کمبود ویتامین دی در بدن پنداشت.

پوکی استخوان

کمبود ویتامین دی سبب پوک شدن استخوان‌ها یا اوستیوپوروزش شده می‌تواند. کسانیکه به این بیماری مبتلا اند، استخوان‌های شان به سادگی کسر می‌کند.

انستیتیوت ملی صحت ایالات متحده گفته است: ” اوستیوپوروزش در اغلب موارد با مقدار نابسندهٔ کلسیم در بدن ربط دارد، اما کمبود ویتامین دی در بدن، به دلیل اختلال در جذب و در نهایت کاهش کلسیم، در ایجاد این بیماری دخیل بوده می‌تواند.”

کمبود ویتامین دی سبب مشکلات جوف دهن مثل پوسیدگی دندان‌ها، التهاب بیره‌ها و دیگر امراض دهن و دندان می‌شود. داکتران اختلال جذب کلسیم در اثر کمبود ویتامین را به بیماری‌های بیره و دندان ربط داده اند.

سلامت روانی و کمبود انرژی

خستگی دوامدار و بی‌دلیل و عواطف منفی مرتبط با افسردگی را می‌توان با کمبود ویتامین دی ربط داد.

پژوهش جدیدی که در وبسایت انستیتیوت صحت ایالات متحده نشر شده، ثابت کرده است که تجویز متمم‌های ویتامین دی به بیماران روانی سبب کاهش احساسات و عواطف منفی آنان شده است.

مشکلات ضیاع وزن

اگر یک فرد با وصف فعالیت فزیکی و رعایت رژیم غذایی، در باختن وزن مشکل داشته باشد، ممکن فقدان یا کمبود ویتامین دی داشته باشد.

به گونهٔ طبیعی، افرادی اضافه وزن و چاق به دلیل داشتن انساج شحمی زیاد و ضخیم، بیشتر از افراد لاغر معروض به کمبود ویتامین دی اند. تحقیقات جدید، التهابات بدن را با چاقی ربط داده است. نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۸ نشان داد که کاهش وزن و تجویز ویتامین دی به افراد چاق منجر به کاهش التهابات در بدن آنان شد.

منابع خوب و طبیعی ویتامین، معروض بودن با شعاع آفتاب و گرفتن آن از طریق مواد غذایی است. ماهی، شیر، زردی تخم مرغ و جگر منابع خوب غذایی ویتامین دی اند.

افزون بر این متمم‌های ویتامین دی نیز برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ناشی از فقدان این ویتامین کمک می‌کند. اما باید داکتر متخصص، پس از معاینات خون بیمار مشخص کند که چه مقدار و کدام شکل ویتامین دی را دریافت کند.

به خاطر باید داشت که افزایش ویتامین دی در بدن نیز مشکل‌ساز بوده می‌تواند و از اینرو باید پس از آزمایشات لازمی و بر اساس تجویز داکتر از متمم‌های ویتامین‌دی کار گرفت.

منبع

Be the first to comment on "اهمیت ویتامین دی بر صحت و نشانه‌های کمبود این ویتامین در بدن"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*