اکسپرس تربیون به نقل از مقام پاکستانی: «عدم توافق در سپردن مناطق قبایلی به طالبان پاکستانی دلیل به‌هم خوردن توافق صلح شد»

روزنامه اکسپرس تربیون چاپ پاکستان گزارش داده که یک مقام بلند پایه دولت پاکستان در صحبت با این روزنامه اظهارات امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان در مورد شکست مذاکرات صلح اسلام‌آباد و «تحریک طالبان پاکستانی» (تی‌تی‌پی) را رد کرده است.

این مقام که نامی از او در گزارش نیامده به روزنامه اکسپرس تربیون گفته است که دلیل شکست مذاکرات میان دولت پاکستان و طالبان پاکستانی «درخواست این گروه تروریستی برای حاکمیت در مناطق قبایلی ایالت خیبرپختونخوا بود که در مغایرت به قانون اساسی پاکستان قرار داشت».

پیش از این رسانه‌های پاکستانی به نقل از مشاهد حسین، سناتور پاکستانی گزارش داده بودند که امیرخان متقی در حاشیه کنفرانس بین‌المللی تهران در مورد فلسطین به او گفته «بعد از یک سلسله دیدارها میان مقامات پاکستانی و رهبری تحریک طالبان پاکستانی، اکثر مسایل مورد اختلاف به جز وضعیت حقوقی مناطق قبایلی حل شده بود».

در گزارش‌ها به نقل از وزیر خارجه طالبان آمده که گفته «تی‌تی‌پی خواهان لغو ادغام مناطق قبایلی در ایالت خیبرپختونخوا بود، اما حکومت پاکستان این خواست را نپذیرفت و از ادامه مذاکرات سر باز زد».

وزیر خارجه طالبان تاکنون درباره این گزارش‌ها به‌طور علنی ابراز نظر نکرده است.

روزنامه اکسپرس تربیون امروز (پنجشنبه) گزارش داد که یک مقام بلندپایه پاکستانی این اظهارات امیرخان متقی را «پوچ» خوانده و گفته روایت او «صحت ندارد».

او بیان کرده «آیا ما باید خاک خود را به این تروریست ها بدهیم؟ مطلقاً نه!». این مقام پاکستانی، طالبان افغانستان را مسئول بن بست کنونی در روابط دوجانبه دانسته است.

دولت پاکستان طالبان در افغانستان را متهم به پناه دادن و حمایت از طالبان پاکستانی کرده است اما طالبان در افغانستان همواره آن را رد کرده است.

منبع

Be the first to comment on "اکسپرس تربیون به نقل از مقام پاکستانی: «عدم توافق در سپردن مناطق قبایلی به طالبان پاکستانی دلیل به‌هم خوردن توافق صلح شد»"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*