ایران طی ۱۵ روز ۲۰هزار مهاجر افغان را اخراج کرده است

مقامات مرزی ایران می‌گویند که به سلسلۀ اخراج مهاجرین غیرقانونی افغان از این کشور، هزاران نفر را به افغانستان اخراج کرده اند.

مجید شجاع، فرمانده مرزبانی خراسان رضوی، به خبرنگاران در ایران گفته است که روند شناسایی و برخورد قانونی با مهاجرین غیرقانونی در این کشور ادامه دارد.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، از اول تا ۱۵ ماه دلو ۲۰هزار شهروند افغانستان که به صورت غیرقانونی در نقاط مختلف ایران حضور داشتند، از طریق مرز دوغارون اخراج و به مقامات مرزی طالبان تسلیم داده شدند.

این مقام ایران از افغان‌ها خواسته است که با داشتن اسناد و مدارک قانونی وارد خاک ایران شوند، در غیر آن با آنان برخورد خواهد شد.

این در حالی است که بر اساس یافته‌های اخیر سازمان بین‌المللی مهاجرت، تناسب آمار رفت و برگشت مهاجرین افغان به ایران تقریباً مشابه است.

این سازمان اخیراً گزارش داده است که از تاریخ ۲۸ جنوری تا سوم فبروری، حدود ۱۷هزار و ۴۰۰ افغان از ایران وارد افغانستان شدند، اما در همین مدت بیش از ۱۵هزار مهاجر افغان به ایران رفته اند.

سازمان بین المللی مهاجرت افغانستان از طریق برنامه سیستم ردیابی بیجاشدگان خود فعالیت نظارت بر جریان عبور و مرور را در شروع سال ۲۰۲۴ دوباره آغاز کرد تا تحرکات و تغییرات عبور و مرور در مرزهای افغانستان را بهتر درک کند.

این سازمان گفته است که از تاریخ ۱۰ جنوری ۲۰۲۴، تیم‌های ردیابی خود را در چهار نقطه مرزی با جمهوری اسلامی ایران و پاکستان مستقر کرده است.

بر اساس ارزیابی این سازمان، که طی مصاحبه با بیش از ۱۸۰۰ افغان در مرز ایران صورت گرفته، ۷۲ درصد آنان به دلیل نداشتن مدارک قانونی اخراج شده اند.

این سازمان همچنان بیش از ۸۰۰ افغان را که به صورت قانونی به ایران می‌رفتند، مصاحبه کرده است. از این میان،‌ ۶۸ درصد مصاحبه‌شوندگان دلیل سفرشان را مشکلات اقتصادی بیان کرده اند.

بر اساس آمار کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، هم اکنون ۴.۵ میلیون مهاجر افغان در ایران به سر می‌برند و این رقم شامل کسانی نیز است که از سال ۲۰۲۱ به این طرف به آن کشور پناه برده اند.

این ادارۀ ملل متحد گفته است که از این میان ۲.۶ میلیون در سال ۲۰۲۲ ثبت شده و ۷۵۰هزارافغان دیگر نیز دارندۀ کارت اقامت موسوم به “آمایش” اند.

کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که جهت رسیدگی به امور مهاجرین افغان در ایران به ۲۵۲.۱ میلیون دالر بودجه نیاز است.

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، بودجۀ درخواستی در بخش‌های حمایتی، کودکان، آموزش، مصوونیت غذایی، صحت و سوتغذیه، سرپناه، آب و کمک‌های نقدی هزینه خواهد شد.

منبع

Be the first to comment on "ایران طی ۱۵ روز ۲۰هزار مهاجر افغان را اخراج کرده است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*