برازیل به پناهگاه و گذرگاه مهاجرین افغان به امریکا و کانادا تبدیل شده است

پس از تحول آگست ۲۰۲۱ در افغانستان این کشور بیشتر با وضعیت وخیم بشری مواجه شد،‌ برازیل صدور ویزه بشردوستانه را به شهروندان افغانستان آغاز کرد.

بر اساس گزارش وزارت خارجه برازيل، اين كشور بیش از ۱۱۰۰۰ ویزه بشردوستانه برای شهروندان افغانستان صادر کرده است. با این حال، تعداد افرادی که وارد برازیل می شوند، به حدی است که برازیل برای آنان پناهگاه مهاجرین را ندارد.

با آنهم،‌ مهاجرت شهروندان افغانستان که از جنگ در کشورشان فرار می‌کنند، همچنان به برازیل ادامه دارد.

بر طبق گزارش خبرگزاری سوشیتدپرس، حدود یک صد نفر از پناهجويان افغان كه شامل کودکان و افراد مسن می شوند، براى روزها در ميدان هوايى ساوپاولو خيمه زده بودند و منتظر کمک و سرپناه موقت بودند.

محمد زمان زمانی، مهاجر ۴۰ ساله افغان، یک ماه پیش همراه همسر باردار و دختر پنج ساله خود وارد برزیل شد.

او پس از یک شب طولانی و ناراحت کننده در ميدان هوايى، به شفاخانه و سپس به یک پناهگاه موقت در شهر ساحلی پرایا گرانده منتقل شد.

محمد زمان می گوید “تمام عمرم را در جنگ زندگی کرده ام. ما به ایران رفتیم و بعدا پی بردیم که حکومت برازیل ویزه بشر دوستانه صادر می کند. ما هم ویزه تقاضا کردیم و از قبل درمورد مهربانی مردم برازیل می دانستیم. ما برای زندگی بهتر و آغاز یک زندگی جدید به اینجا [برازیل] آمدیم.”

شهروندان افغانستان که ویزه برازیل را دارند، می توانند کار کنند، اما ياد نداشتن زبان برازيلى مانع اصلى برای بسیاری از اين پناهجويان است.

این پناهجویان در پناهگاه‌های مهاجران زبان پرتگالی را مى آموزند و اين امر در بخش ادغام آنها به جامعه کمک می کند.

چندین هزار شهروند افغان با این ویزه موقت به برزیل مهاجرت کردند و اکنون در این کشور آمریکای لاتین سکونت دارند.

شماری از افغان‌ هایی که با ویزه بشردوستانه به برازیل انتقال داده شده اند، به طور قاچاقی عازم ایالات متحده امریکا و کانادا می‌شوند.

این مهاجران افغان برای رسیدن به ایالات متحده امریکا و کانادا چندین کشور را از طریق آب، خشکه و جنگل، با کشتی، موتر و حتی پای پیاده طی می‌کنند.

منبع

Be the first to comment on "برازیل به پناهگاه و گذرگاه مهاجرین افغان به امریکا و کانادا تبدیل شده است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*