بررسی اوضاع بانوان افغانستان در نشست سالانه کمیته سویدن در استکهلم

گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد و کاردار نمایندگی اتحادیه اروپا برای افغانستان در نشست سالانه کمیته سویدن درباره افغانستان، از اوضاع بشری و اوضاع بانوان در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

ریچارد بنت در این نشست در استکهلم گفته است که حقوق زنان و دختران در دو سال گذشته در این کشور محدود شده است.

عدم دست‌رسی زنان و دختران به کار، آموزش و محروم شدن از فضای عمومی مثل پارک‌ها از محدودیت‌های اند که به باور ریچارد بنت و رافایلا ایودیس در دوسال گذشته در افغانستان اعمال شده‌اند.

خانم ایودیس در این نشست گفته است: «می‌خواهم بگویم آن‌چه‌که ما از دو سال پسین در افغانستان آموختیم، این است که در گام نخست، وضعیت بشردوستانه در افغانستان ناگوار بوده است.»

آقای بنت در سخنرانی خود به شرکت کننده‌ها گفت: «وضعیت زنان و دختران افغانستان به شدت بدتر شده است. طی دو سال گذشته، گام به گام، دست‌رسی به آموزش، کار و بسیاری از حوزه‌های زندگی عمومی زنان و دختران حتی دسترسی آنان به پارک‌ها محدود شده است.»

استیفن رودریگز، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان نیز که در نشست کمیته سویدن برای افغانستان حضور داشت، گفته است: «فقط یک دانش بنیادی درباره حقوق بشر برای مقام‌های کنونی افغانستان نیاز است.  ما به عمل‌کردها و سیاست‌های ضعیف مقام‌های کنونی که در بخش‌های گوناگون به‌گونه مثال در بخش آموزش از خود نشان می‌دهند، واکنش نشان می‌دهیم.»

دبیرکل کمیته سویدن برای افغانستان نیز در این نشست اطمینان داده است که برای رفع چالش‌های شهروندان افغانستان به کمک‌های شان ادامه می‌دهند.

اندریس ستیفان‌سن ، دبیرکل کمیته سویدن برای افغانستان گفته است: «ما تلاش داریم تا به هدف رسیدگی به چالش‌ها و فرصت‌ها در بخش بشری، کمک‌های بیشتر به افغانستان داشته باشیم.»

آزاده رجحان، رییس کمیته سویدن برای افغانستان می‌گوید: «ما همواره برای آینده افغان‌ها کار کرده‌ایم؛ اما فعالیت‌های ما تا وقتی موافق نخواهد بود تا هنگامی‌که استقامت، شمولیت و همکاری افغان‌ها را با خود نداشته باشیم. برای معنادار شدن فعالیت‌های ما نقش افغان‌ها مهم است.»

کمیته سویدن برای افغانستان این  نشست یک روزه را زیر نام “افغانستان فراتر از پشتیبانی‌های بشردوستانه – بررسی چالش‌ها و فرصت‌ها” در استکهلم برگزار کرد.

در سوی دیگر، اما سخنگوی امارت اسلامی به طلوع‌نیوز می‌گوید که حقوق بانوان در افغانستان تامین است.

ذبیح الله مجاهد گفت: «دیدگاه امارت اسلامی این است که از لحاظ شرعی در اعطای حقوق افراد در جامعه هیچ کمی و کاستی وجود ندارد. بعضی خواست‌ها که هنوز تکمیل نشده، نیاز به بعضی کارهایی دارد که باید انجام شود، به مراحلی باید برسیم که موضوع تعلیم و کار خانم‌ها است.»

پس از روی‌کار آمدن دوباره‌ی امارت اسلامی در کشور، حقوق بانوان از جمله مسایل بوده که امارت اسلامی و جامعه جهانی در مورد آن اختلاف‌های گسترده داشته‌اند.

منبع

Be the first to comment on "بررسی اوضاع بانوان افغانستان در نشست سالانه کمیته سویدن در استکهلم"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*