برف سنگین و سرمای شدید در افغانستان «تلفات انسانی» در پی داشته است

موج سرمای شدید در افغانستان تلفات انسانی، دام‌ها و همچنان خسارات مالی برجا گذاشته است. اداره هواشناسی افغانستان پیش‌بینی کرده که موج سرما تا آخر هفته در کشور ادامه خواهد شد.

شب گذشته، سردی هوا در شهر کابل تا منفی ۱۸ درجه رسید و به گفته اداره هواشناسی، دمای هوا در گذرگاه سالنگ تا منفی ۳۲ درجه رسیده است که سردتر از زمستان‌های گذشته است.

در تازه‌ترین مورد، خبرگزاری دولتی باختر گزارش داده که در ولایت بادغیس در غرب کشور ۵ نفر در اثر سرمای پس از برفباری‌های پیهم جان خود را از دست داده‌اند.

در روزهای اخیر برخی راه‌های مواصلاتی مهم از جمله شاهراه سالنگ که شمال به جنوب کشور را متصل می‌کند در اثر ریزش سنگین برف از چندین روز به این سو مسدود شده است، مسیری که کابل و چندین ولایت افغانستان را به هم وصل می‌کند.

تصاویری از ولایت سرپل در شمال منتشر شده است که نشان می‌دهد ده‌ها راس مواشی (دام) یخ زده‌اند. در حالی که در افغانستان، بارش برف همواره خبر خوش برای کشاورزان و دامداران بوده است

گزارش شده است که پنج نفر در ولایت بادغیس در اثر برفباری و هوای سرد جان داده‌اند
توضیح تصویر،گزارش شده است که پنج نفر در ولایت بادغیس در اثر برفباری و هوای سرد جان داده‌اند
تصاویر از ولایت سرپل حاکی از تلف شدن مواشی در اثر سرمای شدید بوده است
توضیح تصویر،تصاویر از ولایت سرپل حاکی از تلف شدن مواشی در اثر سرمای شدید بوده است

در همین حال، نهادهای امدادرسان می‌گویند برودت هوا وضعیت زندگی میلیون‌ها نفری که در شرایط ناگوار اقتصادی بسر می‌برند و خانواده‌هایی‌ که در اردوگاه‌های بیجاشدگان داخلی زندگی می‌کنند را کشنده ساخته است.

این در حالی است که پس از فرمان منع کار زنان از سوی طالبان، شماری از نهادهای کمک‌رسان بین‌المللی فعالیت امدادرسانی خود در افغانستان را به رسم اعتراض تعلیق کرده‌اند.

اوایل این ماه سازمان ملل متحد هشدار داده بود که زمستان سخت افغانستان شرایط بخش بزرگی از جمعیت این کشور را بدتر خواهد کرد. استفان دوجاریچ، سخنگوی سازمان ملل گفته است که «همکاران ما در بخش کمک‌های بشردوستانه می‌گویند که زمستان سخت بر مشکلات میلیون‌ها نفری که در وضعیت دشوار بسر می‌برند، می‌افزاید».

همه ساله برفباری‌های سنگین زندگی بیجاشده‌گان داخلی را دشوارتر می‌کند
توضیح تصویر،همه ساله برفباری‌های سنگین زندگی بیجاشده‌گان داخلی را دشوارتر می‌کند

برنامه جهانی غذای سازمان ملل در عین زمان از وخامت بحران انسانی در افغانستان هشدار داده و آن را «بدترین فاجعه انسانی کنونی در روی زمین» خوانده است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اگر هوا در زمستان امسال آنچنان که پیش‌بینی شده بد باشد، میلیون‌ها نفر از جمله کودکان احتمالاً با گرسنگی حاد مواجه خواهند شد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است زمستان پیش‌رو انتظار می‌رود در نیم‌کره شمالی «به مراتب چالش برانگیزتر از سال‌های اخیر» باشد. 

عبور صدها راس آهو در اثر سرما از مرز ترکمنستان به هرات
توضیح تصویر،عبور صدها راس آهو در اثر سرما از مرز ترکمنستان به هرات خبرساز شده است

شماری از شهروندان افغانستان در تماس با بی‌بی‌سی طی روزهای گذشته از تجارب سختی گفته‌اند که دمای سرد هوا برای آن‌ها و خانواده‌هایشان وارد کرده است.

آن‌ها می‌گویند که با در نظرداشت وضعیت بد اقتصادی و راه‌بندان ناشی از برفباری شرایط برای آن‌ها بدتر از گذشته شده است.

برخی از آن‌ها گفته‌اند که نگران اند که کودکان و افراد آسیب‌پذیر نتوانند در نبود مواد غذایی کافی و مواد سوخت از این زمستان جان بدر کنند.

پیش‌تر نهاد حفاظت از کودکان هشدار داده بود که به دلیل بحران غذایی «بی‌سابقه» کودکان افغانستان بیش از هر زمانی در معرض گرسنگی قرار گرفته اند.

این نهاد گفته است که ۲۲.۸ میلیون نفر، از جمله تقریبا ۱۴ میلیون کودک با بحران یا سطح اضطراری ناامنی غذایی روبرو هستند.

به گفته این نهاد، بیش از ۵ میلیون کودک در حال حاضر تنها یک قدم با سوء‌تغذیه فاصله دارند و میلیون‌ها خردسال در معرض خطر قرار دارند.

گذرگاه سالنگ  ۹ ولایت شمالی افغانستان را به کابل وصل و اجناس کشورهای آسیایی میانه نیز از این مسیر به کابل و سایر شهرهای جنوبی افغانستان می رسد
توضیح تصویر،گذرگاه استراتژیک سالنگ ۹ ولایت در شمال را به کابل وصل می‌‌کند در روزهای اخیر بسته شده بود

Be the first to comment on "برف سنگین و سرمای شدید در افغانستان «تلفات انسانی» در پی داشته است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*