برنامه جهانی غذا: ۲۳ میلیون دالر برای کمک به زلزله‌زدگان هرات فوراً نیاز است

برنامه جهانی غذا (WFP) می‌گوید که برای تداوم کمک‌های غذایی به زلزله‌زدگان ولایت هرات به ۲۳ میلیون دالر بودجه اضطراری نیاز دارد.

شاو وی لی، رییس این اداره ملل متحد روز دوشنبه ششم نومبر (۱۵ عقرب) در پیام ویدیویی در شبکه اجتماعی ایکس گفت که ۱۵۰هزار نفر که برای زنده ماندن از قبل به کمک‌های بشری متکی بودند، از زلزله‌ها و طوفان‌های اخیر در هرات آسیب دیده اند.

او گفت: “من در روستای سیاه آب هستم که مانند روستاهای دیگر در زلزله به کلی ویران شد و آنهایی که جان سالم به در بردند همه چیزشان را از دست دادند و هنوز هم از زلزله رنج می‌برند”.

رییس برنامه جهانی غذا در افغانستان گفت که برای کمک رسانی به زلزله‌زدگان تا چند ماه آینده به بودجه اضطراری نیاز است.

شاو وی لی افزود: “ما قصد داریم تا هفت ماه آینده برای نزدیک به ۱۲۰هزار نفر غذا تهیه کنیم و به آنها کمک کنیم تا زندگی خود را از سر بگیرند، اما برای این کار به ۲۳ میلیون دالر نیاز فوری داریم.”

در همین حال، شیرمحمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجه حکومت طالبان گفت که هنوز هم روزانه یکی دو پس‌لرزه در هرات به وقوع می‌پیوندد و افزون بر تلفات انسانی، هزاران باشنده این ولایت از زلزله متضرر شده اند.

ستانکزی گفت که شهروندان افغانستان با روحیه ملی که دارند، میلیاردها دالر برای زلزله‌زدگان کمک گردآوری کردند و به هرات فرستادند.

او گفت: “هم‌اکنون پروژه‌هایی آغاز شده که برای آنان [زلزله‌زدگان] خانه اعمار می‌شود، چون هوا سرد می‌شود و فصل سرما فرا می‌رسد، از زیر خیمه‌ها آنان بیرون خواهند شد و انشاالله قبل از اینکه بارش برف و باران آغاز شود، خانه‌ها مکمل اعمار گردند و آنان به این خانه‌ها منتقل شوند”.

بر اساس گزارش اداره زمین‌شناسی ایالات متحد بین هفتم تا ۱۵ اکتوبر سه زلزله قوی ۶.۳ ریکتری ولایت هرات و مناطق همجوار آن را لرزاند که بر اساس گزارش ملل متحد ۱.۶ میلیون نفر از آن متاثر شدند و حد اقل ۱۱۴هزار نفر را به کمک‌های فوری بشری نیازمند کرد.

اداره انکشافی ملل متحد گزارش داده است که علاوه بر ۱۵۰۰ کشته و بیش از ۲۰۰۰ زخمی، این رویداد طبیعی بیش از ۶۶هزار نفر را به طور مستقیم متضرر کرده و ۵۱۳ روستا را تحت تاثیر قرار داده است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که تا تاریخ ۲۴ اکتوبر ۲۴.۳ میلیون دالر تعهد کمک به زلزله‌زدگان دریافت شده است، اما هنوز هم بیش از ۶۹ میلیون دالر بودجه کمبود است.

منبع

Be the first to comment on "برنامه جهانی غذا: ۲۳ میلیون دالر برای کمک به زلزله‌زدگان هرات فوراً نیاز است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*