بنیت در روز جهانی زن، خواهان رهایی مدافعان حقوق بشر از بند طالبان شد

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر ملل متحد در افغانستان، امروز جمعه هشتم مارچ (۱۸ حوت) از طالبان خواست تا زنان مدافع حقوق بشر را هم‌زمان با روز جهانی زن آزاد کنند.

بنیت به مناسبت هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان با نشر اعلامیه‌ای گفت در کنار زنان و دختران افغانستان است، کسانی که با سطح بی‌نظیری از تبعیض سازمانی و سیستماتیک روبرو استند.

این کارشناس شورای حقوق بشر ملل متحد در اعلامیه افزود که به شجاعت، خلاقیت و رهبری زنان و دختران افغان جهت مطالبۀ حقوق شان، درود می‌فرستد.

ریچارد بنیت گفت: “من از طالبان می‌خواهم که فوراً و بدون قید و شرط تمام کسانی را که به دلیل دفاع از حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران به‌ طور خودسرانه بازداشت شده‌اند، آزاد کنند”.

گزارشگر شورای حقوق بشر ملل متحد بار دیگر از طالبان خواست که به تمام حقوق بشر زنان و دختران در افغانستان از جمله در زمینۀ آموزش، تحصیل، کار، آزادی حرکت و بیان و حقوق فرهنگی آنها احترام بگذارند.

همچنان او خواستار مشارکت معنادار و برابر زنان و دختران افغان در تمام جنبه‌های زندگی اجتماعی شده است.

در همین حال، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای ضمن تبریکی روز جهانی زن، گفته است که با توجه به مبارزات استقلال‌طلبانۀ زنان افغان در کنار مردان، آیندۀ افغانستان نیز در گروه همبستگی و مشارکت معنادار زنان و مردان در تمام عرصه‌های زندگی است.

کرزی گفته است: “برای دستیابی به ترقی و تکامل و نجات از وابستگی، لازم است به تعلیم و فرصت‌های شغلی زنان و فراهم نمودن زمینهٔ رشد و شکوفایی استعدادهای درخشان دختران کشور عزیز توجه جدی مبذول گردد”.

رییس جمهور پیشین افغانستان از طالبان خواسته است که دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی دختران و زنان بگشایند.

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در گفتگویی با طلوع نیوز گفته است که اقداماتی جهت بهبود حقوق زنان در افغانستان صورت گرفته است. او به فرمان رهبر طالبان که در بخش حق میراث و ازدواج صادر شده، اشاره کرد.

مجاهد گفت که حکومت طالبان در راستای تقویت تجارت، ارتقای ظرفیت و فرصت‌های شغلی زنان نیز تلاش‌هایی کرده و به آنچه شریعت در قبال حقوق زنان حکم کرده، این گروه خود را متعهد می‌داند.

اما حکومت این گروه در حدود ۹۰۰ روز است که مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بسته اند و از ۱۴ ماه به این طرف مانع رفتن زنان و دختران افغان به دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی شده است.

علاوه بر این، حکومت طالبان کار زنان در ادارات غیردولتی به شمول دفاتر ملل متحد را ممنوع قرار داده و بر پوشش و سفر زنان دستوراتی را صادر کرده است. همچنان زنان از رفتن به پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها محروم شده اند.

منبع

Be the first to comment on "بنیت در روز جهانی زن، خواهان رهایی مدافعان حقوق بشر از بند طالبان شد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*