بهای دالر در برابر افغانی افزایش یافته است

در روزهای پسین، قیمت دالر بار دیگر در برابر پول افغانی بلند رفته است و در حال حاضر یک دالر امریکایی با ۷۴.۵ افغانی تبادله می‌شود.

مسوولان در اتحادیه صرافان سرای شهزاده می‌گویند که نوسانات کنونی قابل نگرانی نیست و «د افغانستان بانک» به آنان اطمینان داده است که پول کافی در اختیار دارد و می‌تواند بازار را نظارت کند.

د افغانستان بانک نیز اظهار کرده است که این نهاد بر بازار اسعار کنترول دارد و می‌تواند بازار را مدیریت کند. اما این بانک درمورد علت افزایش بهای دالر چیزی نمی‌گوید.

حسیب الله نوری، سخنگوی د افغانستان بانک گفته است: «نوسانات در نرخ مبادله در بازار یک امر معمولی است. د افغانستان بانک با دقت کامل بازار را زیر نظر دارد و امکانات کافی نیز موجود است تا نیاز اسعاری بازار را تامین کند. د افغانستان بانک اقدام‌های لازم را برای مدیریت خوب بازار انجام می‌دهد.»

بهای دالر در برابر افغانی حدود سه ماه قبل از ۸۶ افغانی به کمتر از ۷۰ افغانی کاهش یافته بود.

شهروندان کشور از عدم تاثیر کاهش بهای دالر بر نرخ مواد در بازارها شکایت دارند.

یکی از باشندگان کابل می‌گوید: «هر وقتی که نرخ دالر بالا می‌رود، نرخ مواد غذایی بالا می‌رود، هر وقتی که نرخ دالر پایین می‌آید، نرخ مواد غذایی آنچنان که باید تغییر کند، تغییر نمی‌کند. خواست ما از دولت اینست که بر نرخ دالر و بازارها کنترول داشته باشد.»

این در حالیست که د افغانستان بانک اعلام کرده که به‌منظور حفظ ارزش پول افغانی، روز چهارشنبه هفته جاری ۱۷ میلیون دالر را از طریق داوطلبی وارد بازار می‌کند.

منبع

Be the first to comment on "بهای دالر در برابر افغانی افزایش یافته است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*