تامس وست: هیچ کشوری نمی‌خواهد شاهد ظهور تهدید تروریزم از افغانستان باشد

تامس وست، نماینده ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان، پس از اشتراک در نشست ملل متحد دربارۀ افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، می‌گوید هیچ کشوری نمی‌خواهد که تهدید تروریزم دوباره از افغانستان ظهور کند.

او که به تازگی به واشنگتن برگشته، بامداد جمعه ۲۳ فبروری (۴ حوت) در سلسله پیام‌هایی در ایکس نگاشته است که همه شرکت‌کنندگان در نشست دوحه گفتند که می‌خواهند شاهد تامین حقوق انسانی و اساسی زنان و دختران افغان باشند.

او نگاشته است: “یک اجماع قوی در مورد منافع جمعی در افغانستان وجود دارد. هیچ کشوری نمی‌خواهد شاهد ظهور تهدید تروریزم از جانب افغانستان باشد. همه خواهان بازگشت زنان و دختران به مکاتب ثانوی، دانشگاه، کار و زندگی عمومی هستند”.

نمایندگان ویژه ۲۵ کشور برای افغانستان در ۱۸ و ۱۹ فبروری در نشستی دو روزه به میزبانی انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کردند.

وست همچنان گفته است که او در دیدار با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان مقیم خارج در حاشیه نشست دوحه، در مورد نیازهای اقتصادی افغانستان، اهمیت رعایت حقوق بشر و تداوم تعامل با افغان‌ها به شمول طالبان، گفتگو کرده است.

تامس وست در خصوص ختم کمک‌ها به افغانستان گفته است که نگرانی در مورد پایداری اقتصادی وجود دارد و برای اینکه افغان‌ها خود مالکیت اقتصادی آینده شان را داشته باشند به توسعه یک راهکار نیاز است.

او تایید کرده است که بسیاری از کشورها اجرای ممنوعیت کشت کوکنار توسط طالبان را پذیرفتند که طبق ارزیابی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم ملل متحد، کشت کوکنار ۹۵ درصد [در افغانستان] کاهش یافته است.

اما وست تاکید کرده است: “ما حمایت‌های بین‌المللی را از دهقانانی که به دنبال محصولات جایگزین و معتادان در حال بهبودی هستند، بررسی کردیم، هماهنگی بیشتری لازم است.”

نماینده ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان تامس وست گفته است که در گام‌های بعدی، ایالات متحده از ادامه این چارچوب استقبال می‌کند و همچنان خواستار یک روند به رهبری ملل متحد برای تهیه نقشه راه به هدف ادغام کامل افغانستان در سیستم بین‌المللی است.

او نگاشته است: “رفاه مردم افغانستان و منافع مشترک جامعه بین‌المللی باید این کار را هدایت کند.”

پیش از این،‌ انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، در روز پایانی نشست دوحه در مورد افغانستان گفت که در مورد گزینش نمایندۀ جدید ملل متحد در امور افغانستان مشورت‌ها آغاز می‌شود تا به گفتۀ وی تعامل میان حکومت طالبان و جامعۀ بین‌المللی را هماهنگ کند.

گوتیرش روز دوشنبه همین هفته ۱۹ فبروری (۳۰ دلو) در یک کنفرانس خبری در دوحه گفت که حکومت طالبان دعوت وی را برای شرکت در نشست دوحه نپذیرفتند، اما ابراز امیدواری کرد که نمایندگان این گروه در نشست‌های دیگر از این قبیل شرکت داشته باشند.

طالبان برای اشتراک در این نشست شروطی را گذاشته بودند که به گفتۀ گوتیرش، برای ملل متحد قابل قبول نبود.

منشی عمومی سازمان ملل متحد نشست کنونی دوحه را “بی‌نهایت مثمر” خواند و گفت که حضور نیافتن طالبان، هیچ آسیبی را بر این نشست وارد نکرد.

گوتیرش در مورد هدف برگزاری نشست دوحه گفت: “ما خواستار افغانستان صلح آمیز استیم، افغانستانی که با خود و همسایگان خود در صلح بوده و قادر به پابندی به تعهدات بین‌المللی به صفت یک کشور دارای حاکمیت ملی باشد.”

منشی عمومی ملل متحد گفت که مبدل نشدن افغانستان به پناهگاه امن دهشت افگنان، تشکیل حکومت فراگیر متشکل از همه اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان و احترام به حقوق بشر به ویژه حق آموزش و کار زنان و دختران افغان، خواست‌های اساسی جامعۀ جهانی از طالبان است.

منبع

Be the first to comment on "تامس وست: هیچ کشوری نمی‌خواهد شاهد ظهور تهدید تروریزم از افغانستان باشد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*