تمدید ماموریت یوناما؛ دفتر سیاسی سازمان ملل به بیرون از افغانستان منتقل شود

شورای امنیت سازمان ملل متحد نا‌وقت جمعه‌شب قطع‌نامه تمدید ماموریت یوناما برای افغانستان را به تصویب رساند. شورای امنیت گفته که متن پیش‌نویس قطع‌نامه تمدید ماموریت این نهاد از سوی جاپان تهیه شده و اکثریت اعضای این شورا به آن رای موافق داده‌اند. این در حالی است که سفیر افغانستان در سویس، ماموریت سیاسی یوناما در افغانستان را «ناموفق» توصیف می‌کند. او احتمال می‌دهد که رییس یوناما حتا توانایی دفاع از ارزش‌های حقوق بشری در نزد مقام‌های طالبان را ندارد. او می‌گوید که دفتر سیاسی یوناما باید به بیرون از افغانستان انتقال داده شود تا دسترسی سایر نیروهای مخالف طالبان به‌ویژه جامعه مدنی به این نهاد فراهم شود. همزمان سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل از اعضای این شورا به ‌خاطر تمدید ماموریت یوناما قدردانی کرده و خواستار ایجاد ساختار فراگیر و رسیده‌گی به وضعیت حقوق بشری به‌ویژه وضعیت زنان در افغانستان شده است. از سوی دیگر، جریان‌های سیاسی مخالف طالبان خواستار نقش فعالانه یوناما در افغانستان شده‌ و تاکید کرده‌اند که این نهاد از انفعال بیرون شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه‌شب، ۲۵ حوت، ماموریت هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) را برای یک‌ سال دیگر تمدید کرد. در قطع‌نامه ۲۷۲۷ (۲۰۲۴) شورای امنیت آمده است که ماموریت یوناما در افغانستان تا ۱۷ مارچ ۲۰۲۵ تمدید شده است.

در همین حال نصیراحمد فایق، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت این سازمان، از تمدید ماموریت یوناما در افغانستان استقبال کرده و این ماموریت را برای افغانستان مهم خوانده است.

سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل افزوده که افغانستان با یک بحران شدید مواجه است که نسبت به عدم تعهد و ناتوانی طالبان در رسیده‌گی به وضعیت، تعامل سازنده و ایجاد یک سیستم حکومت‌داری عادلانه، مسوول، فراگیر و نماینده، این بحران تشدید شده است. آقای فایق ابراز امیدواری کرده که قطع‌نامه شورای امنیت نقش حیاتی یوناما در ارتقای صلح، ثبات و حکومت‌داری فراگیر در افغانستان، به‌ویژه در نظارت و گزارش‌دهی در مورد حقوق بشر به ‌شمول وضعیت زنان و دختران را برجسته کند.

سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل خواستار ادامه اتحاد و اجماع در تعامل مبتنی بر اصول جامعه جهانی با افغانستان برای هدایت کشور به ‌سوی ثبات شده است. او تاکید کرده که ایجاد ثبات در افغانستان و ادغام مجدد آن در نظام بین‌الملل، مستلزم یک سیستم حکومتی مشروع و فراگیر مبتنی بر عدالت، حاکمیت قانون و اراده مردم است که به نیازها و نگرانی‌های مردم افغانستان و جامعه جهانی پاسخ دهد.

این در حالی است که نصیراحمد اندیشه، سفیر و نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل در جینوای سویس، می‌گوید که مردم افغانستان از  ماموریت دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به‌خصوص بخش سیاسی این نهاد ناراضی‌اند. به گفته او، یکی از ستون‌های اساسی کار رییس یوناما این است که باید در کنار مسایل حقوق بشری و کمک‌های بشردوستانه، مذاکرات سیاسی و رسیده‌گی به مشکل سیاسی افغانستان را با جوانب ذی‌دخل قضیه کشور مطرح و پی‌گیری کند. سفیر افغانستان در جینوا می‌افزاید که رییس یوناما باید با مخالفان طالبان گفت‌وگو می‌کرد و پروسه مذاکره را کلید می‌زد. او تاکید می‌ورزد که یوناما «در این قسمت هیچ کار نکرده است. این خانم [روزا اوتنبایوا] به بخش اعظم کارش در عرصه سیاسی نتوانسته رسیده‌گی کند.»

آقای اندیشه احتمال می‌دهد که رزا اوتنبایوا، رییس یوناما، در دیدارهایش با مقام‌های طالبان نتوانسته مسایل حقوق بشری را مطرح کند. او تصریح می‌کند: «اگر همراه طالب‌ها دیده، شاید بحث‌های حقوق بشری را درست مطرح کرده نتوانسته باشد.»

سفیر و نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل در جینوای سویس ماموریت یوناما در یک ‌سال گذشته را «ناموفق» توصیف می‌کند. او می‌گوید: «پیشنهاد ما این بوده است که ماموریت یوناما مانند دور قبل رژیم طالبان به ماموران بشردوستانه و حقوق بشر در داخل افغانستان در سطح پایین‌تر تبدیل گردد و دفتر سیاسی باید به بیرون از افغانستان انتقال داده شود؛ جایی که همه طر‌ف‌ها به ‌شمول جامعه مدنی و نیروهای سیاسی و مخالفان طالبان به آن دسترسی داشته باشند.»

با این حال، علی‌میثم نظری، مسوول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی، در صحبت با روزنامه ۸صبح می‌گوید: «ماموریت و حضور یوناما مهم است، در چنین شرایطی که افغانستان منزوی شده است، تا یک نماینده‌گی خوب ملل متحد رابطه مردم افغانستان را با منطقه و جامعه جهانی تسهیل نماید.» او اما از کارکرد این نهاد انتقاد می‌کند و می‌افزاید: «براساس ۱۰ ماموریتی که به آن داده شده است، کم‌کاری و در واقع رفتار واکنشی و عکس‌العملی دیده می‌شود، به ‌جای این‌که یک نقش فعال و پیش‌گیرانه در عرصه‌های مختلف داشته باشند.» آقای نظری ابراز امیدواری می‌کند که دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با تمدید ماموریت خود، روش کنش‌گرایانه بگیرد و به‌درستی اهداف خود را دنبال کند.

در همین حال خالد پشتون، سخنگوی شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، کارکردهای یوناما در افغانستان را موثر می‌خواند. به گفته او، یوناما تمام مسایل را از نزدیک تحلیل و ارزیابی می‌کند و فعالیت‌هایش در عرصه ماین‌پاکی و کمک به مردم افغانستان، موفق بوده است. او تصریح می‌کند که کارهای تخصصی یوناما در راستای استفاده از منابع، تاثیر بر جوامع محلی و چشم‌انداز بشردوستانه گسترده، همکاری با سازمان‌های دولتی، غیردولتی و سایر ذی‌نعفان، رسیده‌گی به چالش‌های اساسی به نفع مردم افغانستان و منطقه مفید بوده است. سخنگوی شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان تصریح می‌کند که طالبان در امور کمک‌های بشردوستانه مداخله می‌کنند و نهادهای بشری را تهدید می‌کنند اگر افراد مربوط این گروه را شامل فهرست کمک‌گیرنده‌گان نسازند، اجازه فعالیت به موسسه‌ها را نخواهند داد و تلاش می‌کنند که تمام فعالیت‌های موسسه‌ها را زیر مدیریت خویش درآورند. آقای پشتون می‌افزاید که یوناما باید تدابیر جدی و قوی را روی دست بگیرد و اجازه مداخله در امور کمک‌های بشردوستانه و سوءاستفاده از کمک‌های انسانی را به طالبان ندهد.

گفتنی است که یوناما در یک سال گذشته براساس قطع‌نامه قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد هر سه ماه گزارشی از وضعیت بشری، اقتصادی و امنیتی افغانستان را به دبیر کل این سازمان ارایه می‌کرد که براساس این گزارش‌ها طالبان به‌صورت گسترده دست به انتقام‌جویی، اعمال ممنوعیت علیه زنان و سایر نیروهای مخالف خود زده‌اند.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، نماینده‌گی سازمان ملل در افغانستان است. یوناما بعد از نشست بن در سال ۲۰۰۲، براساس قطع‌نامه شماره ۱۴۰۱ شورای امنیت، در افغانستان شروع به فعالیت کرده است. پس از آن، همه‌ساله اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای تداوم کار نماینده‌گی سیاسی این سازمان در افغانستان رای می‌دهند.

در حال حاضر، رزا اوتنبایوا، وزیر خارجه پیشین قرغیزستان، ریاست یوناما را برعهده دارد. کارکرد یک‌ساله او از سوی برخی چهره‌های سیاسی نا‌موفق خوانده شده است.

منبع

Be the first to comment on "تمدید ماموریت یوناما؛ دفتر سیاسی سازمان ملل به بیرون از افغانستان منتقل شود"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*