‘جان یک پاکستانی مهم‌تر از تمام افغانستان است’؛ واکنش افغان‌هابه اظهارات جنرال پاکستانی

شماری از چهره‌های سیاسی افغان در واکنش به اظهارات اخیر لوی درستیز پاکستان در مورد مقایسه زندگی یک شهروند کشورش با تمام افغانستان، آن را حساسیت‌ برانگیز و بخشی از پالیسی اسلام‌آباد در قبال افغانستان خوانده اند.

جنرال عاصم منیر، لوی درستیز اردوی پاکستان در تازه‌ترین اظهارات تند علیه افغانستان گفته است که مصوونیت و امنیت یک شهروند پاکستان، از تمام افغانستان مهمتر است.

معصوم استانکزی، رییس امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان در واکنش به او گفته است که اظهارات بزرگ و احساساتی، کار بزرگان “ضعیف” است.

او در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که در سال ۲۰۱۸ در نشستی در لندن به جنرال عاصم منیر گفته است که رفتار و عملکرد شان را در قبال افغانستان باید اساسی تغییر بدهند.

استانکزی در ادامه نوشته که به جنرال عاصم منیز گفته است: “به یاد داشته باشید که اگر سیاست شما برای تداوم ناامنی افغانستان باشد، یک روزی این آتش به شما نیز سرایت خواهد کرد”.

محمد حنیف اتمر، رییس پیشین شورای امنیت ملی در نظام جمهوریت، اظهارات لوی درستیز پاکستان را “ناخردمندانه و تحریک‌آمیز” خوانده است که به باور وی، پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.

او در یک پاسخ طولانی نگاشته است که با توجه به نقش جنرال عاصم منیر در تعیین امنیت ملی، سیاست داخلی و خارجی پاکستان، اظهارت وی برای افغانستان، منطقه و جهان نگران‌کننده است.

اتمر گفته است: “چنین اظهارات غیرمسوولانه از سوی بالاترین مقام نظامی پاکستان اوج نابخردی است. توهین به ملت باعزت و باعظمت افغانستان هیچ نوع دوستی و یا همکاری را میان دو کشور در مواجهه با تهدیدهای مشترک به وجود نخواهد آورد”.

او در ادامه تاکید کرده است که مردم افغانستان وضعیت کنونی را سپری خواهند کرد و این کشور به کسی “سر فرود نخواهد آورد” و به حاکمیت طالبان نیز “تسلیم” نخواهد شد.

این مقام پیشین حکومت افغانستان گفته است که سیاست ترور علیه همسایه‌های پاکستان همواره ناکام و مصیبت‌بار بوده و این کشور را در معرض تهدیدها قرار داده است.

رحمت‌الله نبیل، دیگر مقام پیشین استخباراتی افغانستان نیز در واکنش به سخنان جنرال عاصم منیر گفته است که این اظهارات تازه و در شان وی نیست، بلکه بیانگر پالیسی طولانی‌مدت پاکستان در مورد افغانستان است.

او در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است: “پاکستان همیشه به عنوان دشمن تاریخی، برای بی‌ثبات کردن حکومت‌ها و جوامع افغانستان تلاش کرده است”.

ضیاالحق امرخیل، والی ننگرهار در نظام جمهوریت که اکنون در افغانستان به سر می‌برد، نیز گفته است که اظهارات اخیر مقام نظامی پاکستان، قابل نکوهش است.

امرخیل با نشر پیامی در شبکۀ ایکس گفته است: “متاسفانه به دلیل عملکرد آنان، مردم افغانستان و پاکستان علاوه بر اختلافات، هر زمانی قربانی می‌دهند”.

او تاکید کرده است که افغان‌ها میان خود برخی اختلافاتی دارند، اما در مقابل دیگران به حیث یک ملت می‌ایستند.

حکومت طالبان هنوز در مورد اظهارات لوی درستیز اردوی پاکستان واکنش نشان نداده است، اما برخی اعضای این گروه در شبکه‌های اجتماعی واکنش داشته اند.

عبدالسلام ضعیف، سفیر دورۀ حاکمیت اول طالبان در اسلام‌آباد، با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس این اظهارات جنرال عاصم را گستاخانه و مملو از توهین پنداشته است.

او گفته است: “آگر آنان شرم می‌داشتند به جای توهین به افغان‌ها، وقار شان را در حفظ ناموس خود نشان می‌دادند”.

منبع

Be the first to comment on "‘جان یک پاکستانی مهم‌تر از تمام افغانستان است’؛ واکنش افغان‌هابه اظهارات جنرال پاکستانی"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*