جنرال بریتانیایی: بریتانیا با متحدین نظامی افغان ما ‘خیانت’ می‌کند 

ریچارد بارونس، جنرال متقاعد بریتانیایی، می‌گوید که حکومت بریتانیا با انتقال ندادن نیروهای پیشین ویژۀ افغان به آنان “خیانت” می‌کند و به گفتۀ او، این وضعیت مایه “شرمساری” برای کشورش است.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، نیروهای پیشین ویژۀ افغان که بریتانیا آنان را تمویل و آموزش داده بود و در کنار نیروهای بریتانیایی در مقابل طالبان در افغانستان جنگیده اند، پس از روی کار آمدن طالبان با خانواده‌های شان به پاکستان فرار کردند و اکنون با اخراج اجباری مواجه اند.

این نیروها که شمار شان به ۲۰۰ نفر می‌رسد، در صورت برگشت به افغانستان ممکن هدف انتقامجویی طالبان قرار بگیرند.

یوناما: طالبان تا اکنون ۲۰۰ کارمند ملکی و نظامی حکومت پیشین را کشته اند

این جنرال پیشین بریتانیایی که برای بیش از ۱‍۲ سال در اردوی بریتانیا در افغانستان ایفای وظیفه کرده به برنامۀ نیوزنایت بی‌بی‌سی گفت که “ناکامی بریتانیا برای تغییر مکان این سربازان، شرم‌آور است، زیرا این چنان نشان می‌دهد که منحیث یک ملت یا دورو استیم و یا هم بی‌عرضه… هر دوی این غیر قابل پذیرش است.”

بارونس افزود که “این خیانت است” و “بهای این خیانت زندگی مردمی است که برای ما خدمت کردند. او افزود که نظامیان افغان که با نظامیان بریتانیایی همکاری کردند، در صورت برگشت به کشور شان یا کشته خواهند شد یا زندگی شان را در زندان سپری خواهند کرد.

در سال ۲۰۲۱ میلادی، بوریس جانسن، صدر اعظم وقت بریتانیا، به پارلمان کشورش گفت که خدمات این نیروهای ویژۀ افغان بیش از حد مهم بوده است و بریتانیا برای گذار مصوون آنان هر آنچه در توان دارد، انجام خواهد داد.

بر علاوۀ این سربازان، ۳۲ تن از سیاستمداران افغان که با بریتانیا و امریکا کار کرده اند نیز اکنون در پاکستان به سر می‌برند. آنان نیز اسناد مناسب به دست نیاورده اند که با استفاده از آن به خارج سفر و زندگی کنند.

نظامیان پیشین افغان به کانگرس امریکا: به سرنوشت ما توجه کنید

اکثریت این افراد بدون هر گونه سند به پاکستان فرار کرده اند تا از آنجا از طریق برنامۀ معاونت و تغییر مکان برای افغا‌نها، به بریتانیا انتقال داده شوند.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، درخواست‌های شماری زیادی از آنان رد شده و برخی دیگری از بیش از یک سال به اینسو در انتظار دریافت پاسخ اند.

اسلام‌آباد در اوایل اکتوبر سال روان میلادی اعلام کرد که همه مهاجران بدون اسناد تا اول نومبر آن کشور را ترک کنند، در غیر آن، نخست آنان بازداشت شده و سپس از آن کشور اخراج می‌شوند. از آن پس تا حالا، نزدیک به ۵۰۰ هزار افغان مهاجر یا مجبور به ترک پاکستان شده اند و یا هم از آن کشور به طور جبری اخراج شده اند.

منبع

Be the first to comment on "جنرال بریتانیایی: بریتانیا با متحدین نظامی افغان ما ‘خیانت’ می‌کند "

Leave a comment

Your email address will not be published.


*