حامد کرزی بر شکل‌گیری گفتمان ملی تاکید کرد

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور، در دیدار با معاون سیاسی سازمان ملل متحد برای افغانستان بر شکل‌گیری گفتمان ملی در کشور تاکید ورزیده است.

رییس‌جمهور پیشین کشور در صفحه تویترش گفته است که درباره‌ی بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران نیز گفت‌وگو شده است.

شهزاده مسعود، از نزدیکان حامد کرزی، به طلوع‌نیوز گفت: «جانبین در این ملاقات بر بازگشایی مکاتب، پوهنتون‌ها به روی دختران و ضرورت گفتمان ملی برای تامین صلح و ثبات پایدار در کشور تاکید برعمل آورد.»

پیش از این نیز برخی از چهره‌های سیاسی در درون و بیرون کشور بر گفتمان ملی در افغانستان تاکید ورزیده‌اند و شکل‌گیری گفتمان ملی را یکی از راه‌های بیرون رفت کشور گفته‌اند.

اما آیا گفتمان ملی در کشور سودمند خواهد بود؟

محمد زلمی افغان‌یار، آگاه مسایل سیاسی، به طلوع‌نیوز گفت: «حکومت فعلی مکلفیت دارد ایجاد اتحاد انسجام و هم‌دیگر‌پذیری را مدیریت بکند و یک زمینه را مساعد بسازد که از تورخم تا واخان و از بدخشان تا به نیمروز مردم خوده در حکومت ببیند.»

سید اکبرآغا، یک آگاه دیگر، می‌گوید: «اونها که قبلا در افغانستان مسلط بودند اگر با آمدن آنها در حکومت صلح میاید نتیجه نخواهد داد. من فکر می‌کنم که گفتمان ملی به گونه که جهانیان آن را می‌خواهند نتیجه بخش نخواهد بود.»

حکومت فعلی می‌گوید که اکنون زمان گفتمان با چهره‌های سیاسی در کشور گذشته است و نیازی به گفت‌وگو نیست.

سخنگوی حکومت فعلی، به طلوع‌نیوز گفت: «زمان آن گذشته که با کدام جهت سیاسی بخاطر موضوعات مهم سیاسی صحبت شود، چون حالا حکومت در مقابل خود نیروی سیاسی را ندارد که گفتمان کند البته اگر گفتمان ملی هدف‌اش مردم است مردم خو با ما است و ما با مردم.»

گفت‌‌وگوهای میان افغانان یکی از چهار بخش مهم در توافق‌‌نامه دوحه است؛ اما روشن نیست این گفت‌وگوها برگزار خواهد شد و یا خیر. 

منبع

Be the first to comment on "حامد کرزی بر شکل‌گیری گفتمان ملی تاکید کرد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*